summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/frederiksbergcykel.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'frederiksbergcykel.mdwn')
-rw-r--r--frederiksbergcykel.mdwn25
1 files changed, 17 insertions, 8 deletions
diff --git a/frederiksbergcykel.mdwn b/frederiksbergcykel.mdwn
index fc3a133b..0f8b266e 100644
--- a/frederiksbergcykel.mdwn
+++ b/frederiksbergcykel.mdwn
@@ -11,25 +11,34 @@ Oplev Frederiksberg via brede boulevarer, grønne cykelstier og villaveje, og bl
else="""
[[!img sanssoucifrb.jpg class=deco]]
-[[!img centermylder.jpg class=deco]]
-[[!img Frederiksberg_Diakonissen.jpg class=deco]]
-[[!img classenskeboliger1863.jpg class=deco]]
+[[!img frbhavecykel.jpg class=deco]]
[[!img roxycykel.jpg class=deco]]
+[[!img classenskeboliger1863.jpg class=deco]]
+[[!img Frederiksberg_Diakonissen.jpg class=deco]]
+[[!img frbslotcykel.jpg class=deco]]
#Frederiksberg på Cykel.
Beskrivelsen er den store tur på 3 timer.
-Frederiksberg var først bondeland, kongeligt spisekammer og fristed med slot og jagt. I 1800-tallet ændrede landsbyidyllen sig, og blev til en by med forlystelser, teatre, kunstnere, livsnydere og pæne borgere.
-Turen går ad Frederiksberg Allé med de franske facader og byens centrum ved Rådhuset og Retten. Vi følger de gamle jernbanespor til Landbohøjskolen og det lille landssted Rolighed, og hvor man mærker hvordan området ændrede sig fra landbrug til grønt byområde.
-Frederiksberg rummer også moderne sider, som ved Aksel Møllers Have og andre steder, med en forhistorie om industri og arbejdere, og en kommune med høje ambitioner. Vi kommer om hospitalet og videre gennem villakvarter og langs byens grænse ved Grøndalsåen og ned til et helt nyt område af Frederiksbergs med Flintholm og kulturhuset K.U.B.E
+Frederiksberg ligger som en selvstændig by og kommune på 100.000 indbyggere, omgivet af København på alle sider. Det er resultatet af en lang historie, men betyder også at byen i byen har en særlig stil og nogle indre kvaliteter, som vi udforsker på cykelturen.
+I tidens løb har her være kultsted i Oldtiden, bondeland, kongeligt spisekammer og fristed med slot og jagt. I 1800-tallet ændrede landsbylivet i slottets skygge sig til et byliv med forlystelser, teatre, kunstnere, livsnydere og pæne borgere. Selvom der er nogle konservative dyder i højsædet på Frederiksberg, er byen også præget af rummelighed. Og det er selvfølgelig svært at sætte Danmarks femtestørste by på én formel.
+
+Turen går ad Frederiksberg Allé med de franske facader forbi Frederiksberg Have og op til byens centrum ved Rådhuset, Retten, CBS og centeret. Vi følger de gamle jernbanespor til Landbohøjskolen og det lille landssted Rolighed, og hvor man mærker hvordan området ændrede sig fra landbrug til grønt byområde.
+Frederiksberg rummer også moderne sider, som ved Aksel Møllers Have og andre steder, med en forhistorie om industri og arbejdere, og en kommune med høje ambitioner. Vi kommer om hospitalet og videre gennem villakvarter og langs byens grænse ved Grøndalsåen og ned til et helt nyt område af Frederiksbergs med Flintholm og kulturhuset K.U.B.E.
+
På vejen tilbage kan man opleve mere af byens diskrete charme med parker, haveforeninger, Diakonissestiftelsen, Frederiksberg Slot og Bakkehuset.
Der vil være en pause undervejs, hvor man kan købe forfriskninger eller indtage noget medbragt.
-*Varianter:* Frederiksberg er stor, og det kan være svært at nå det hele. Fortæl os, hvilke historier og områder I helst vil se på.
-Der kan aftales andre steder at begynde turen, fx ved Frederiksbergs Rådhus, Aksel Møllers Have eller Flintholm Station.
+###Industri på Frederiksberg (turvariant)
+Det er mest glemt nu, men den grønne kommune havde mange vigtige virksomheder, som har sat deres præg på byen, og her og der findes sporene af jernbaner og fabrikker. Der blev bygget arbejderboliger og faciliteter for den moderne by. Frederiksberg havde Danmarks første fjernvarmeanlæg, og i dag finder man CBS og andre, der holder til hvor der var NKT, Nilfisk og den Kongelige Porcelænsfabrik. Denne tur hansler også om en nutid der indretter sig i det historiske rammer.
+
+**Andre turvarianter:** Frederiksberg er stor, og det kan være svært at nå det hele. Fortæl os, hvilke historier og områder I helst vil se på.
+**Leje af Cykler** kan arrangeres efter aftale, for ca 150 kr. pr. cykel.
+Der kan aftales andre steder at begynde turen, fx ved Frederiksbergs Rådhus, Aksel Møllers Have eller Flintholm Station.
+[[Søg inspiration til tema for cykelturen i vore byvandringer på Frederiksberg|frederiksberg]]
[[Det er nærliggende at opleve det ganske anderledes Nørrebro på cykel|norrebrocykel]]
"""]]