summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/faa_eleverne_med.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'faa_eleverne_med.mdwn')
-rw-r--r--faa_eleverne_med.mdwn22
1 files changed, 16 insertions, 6 deletions
diff --git a/faa_eleverne_med.mdwn b/faa_eleverne_med.mdwn
index 8895abd3..27b83c9f 100644
--- a/faa_eleverne_med.mdwn
+++ b/faa_eleverne_med.mdwn
@@ -10,12 +10,16 @@ Undervisning i et fri kan styrke elevernes opmærksomhed og deltagelse. Man skal
Byvandringerne der ligger til grund for min erfaringer, er på 1,5 til 2 timers længe, med evt. pause. Firmaet Byvandring.nu har ture for en række fag og aldersgrupper, fx, ”Kristendom i Købenavn”, ”Videnskabernes Havn”, ”Fra Rosenborg til Blåtårn.” (om Christian IV og Leonora Christines Jammersminde), ”Søren Kierkegaards Konfirmation.”. ”Det Moderne Gennembrud.”, ”Tove Ditlevsens Vesterbro”, Besættelsesture, fx ”De Skød en Stikker: Dagligdag og død på Amager 1940-45”, og ”Det Elektriske Testamente” om 80’erns digtere.
+[[Iimg elever.jpg]]
+
###Begreber
Byvandringen ligger om del af **udflugten (ekskursionen)**, der også indeholder klassens transporttid, pauser osv. Udflugten er både del af et **fagligt forløb**, og det er et **arrangement** i sig selv, der kræver praktisk, didaktisk og pædagogisk håndelag at gennemføre. Nå jeg taler om **opmæksomhed** er det både i betydningen at der er en ro, der tillader at undervisningen virker, samt at der er en åbenhed for læring hos den enkelt elev og i gruppen.
###En praksis der søger sin underbygning.
Jeg beder om læserens venlige hjælp. Det følgende er baseret på erfaringer og formodninger. Jeg ønsker at relatere tankerne til pædagogisk teori og praksis, og vide, hvilke traditioner jeg taler ind i, og personer jeg burde tale med. Jeg vil særlig gerne kunne formulere, hvordan det faglige indhold og det praktiske arrangement kan perspektivere og styrke hinanden.
+[[Iimg hjerteskrift.jpg]]
+
##Kendetegn ved den vellykkede udflugt.
###Oplevelse
@@ -39,6 +43,7 @@ Bemærk vel at forstyrrelserne i den udendørs sammenhæng har rod i verden, og
###At rumme og møde uopmærksomhed
Uopmærksomhed vil opstå, og skal håndteres relevant og rummeligt. De unge kan ikke altid gøre for at de taber tråden, og de skal ikke opleve at bliver irettesat og disciplineret overdrevent for at være hvem de er. Man skal også tager rimeligt hensyn til modvind og ømme fødder.
+[[Iimg torvehaller2021.jpg]]
##Planlægning af den gode udflugt
Udflugten skal tænkes 1) som praktisk arrangement, 2) som fagligt indhold, 3) som alment dannende begivenhed og 4) i forhold til det almene pædagogiske og sociale arbejde med klassen. For at gentage, så er det væsentlige for udbyttet at eleverne er med og deltagende.
@@ -58,6 +63,7 @@ Læreren er den voksne og ansvarlige, og det skal kunne mærkes undervejs. Det b
###Få eleverne med i et praktiske
Det er vigtigt at eleverne er forberedte og har nogle konkrete forventninger. Krav til overtøj og fodtøj, og hvorvidt der skal madpakker og snacks med. Der skal være klarhed omkring eventuelle pauser. De skal være på sikker grund omkring tider og pauser, så daler koncentrationen ikke på grund af usikkerhed om det praktiske. At give dem viden og dermed ansvar styrker deres deltagelse.
+[[Iimg rettighedsrute.jpg]]
##2) Fagligt indhold
Det faglige er det oplagte fokus for udflugten, og det læreren måske bedst kan overskue i forvejen.I mit egen funktion leverer jeg et faglige indhold i form af en byvandring, i konsultation med læreren.
@@ -69,11 +75,11 @@ Det faglige indhold består af en række formidlinger eller anden aktivitet unde
Man kan strukturere den faglige formidling som en række fortællepunkter, med vandring imellem. Et nærmere beskrevet i min artikel På Udebane (Geografisk Orientering 2011)
-Ankomst til fortællested.
-Ro og opmærksomhed.
-Fortælling i rimeligt omfang
-Afrunding og spørgsmål
-Evt. forklaring af hvor gruppen fortsætter, og hvad man skal være opmærksom på undervejs. Det vil sige indhold relevant for senere stop.
+ * Ankomst til fortællested.
+ * Ro og opmærksomhed.
+ * Fortælling i rimeligt omfang
+ * Afrunding og spørgsmål
+ * Evt. forklaring af hvor gruppen fortsætter, og hvad man skal være opmærksom på undervejs. Det vil sige indhold relevant for senere stop.
Turen kan have opgaver og aktiviteter indbygget i stedet for at lærer eller rundviser formidler viden. Fx at finde inskriptioner, dekorative dyrefigurer eller foretage målinger og observationer. Opgaverne skal være klart beskrevet og entydige. De skaber variation og hjælper med at gøre eleverne til deltagere, og genopbygge opmærksomheden.
@@ -83,11 +89,12 @@ Hold eleverne i dialog om det faglige indhold, men husk at have plads til hvad t
###Elevernes forudgående forventning til det faglige indhold.
Eleverne skal vide hvad det faglige formål er med udflugten. Man behøver ikke overforklare det i forvejen, men det er nyttigt at pege på nogle konkrete emner, tekster osv. de kan være forberedt på, og give nogle clues, der støtter det faglige. Det er dog vigtigere at de er med på den praktiske plan for udflugten. Det giver som tidligere beskrevet ro, og hjælper dem til at være tilstede på udflugten for det faglige indhold.
+[[Iimg elisabeth_skole.jpg]]
##3) Hvad verden ellers åbner for
Verden er tværfaglig, og en udflugt har også en alment dannende funktion og formidler anden viden end hvad der relaterer til de konkrete fag. Og verden uden for det rent faglige skal tænkes ind i udflugten, både det der kan planlægges og forudses, og det der opstår når man er til stede på dagen
-#Det faglige og det almene i samspil
+###Det faglige og det almene i samspil
Selvom udflugten omhandler fx historie, kan man vælge at sige noget om kunst i det offentlige rum, bygninger, eller om trafikken som eleverne selv er del af. Er kan opstå muligheder. En reklame i byrummet kan virke måske gøres til kommentar på et emne klassen lige har arbejdet med. Så kan man som lærer gribe fat i det og perspektivere. Et andet sted kan det være oplagt at omtale et tema klassen skal arbejde med senere. Fx ved efter et besøg på Nationalmuseet, kan læreren bruge Christiansborg som afsæt til at introducere et emne om politik. Man skal bare være struktureret og huske at lægge det nye emne ned igen, og få eleverne tilbage på sporet af dagens tema.
Det er alment dannende at eleverne erfarer, hvordan forskellige emnefelter kan interagere. Selvfølgelig skal emnerne kunne skilles ad. Fx er et emne om Jammersminde og Christian IV adskilt for viden om hvordan København fungerer i dag, fx hvordan folk bruger Kongens Have rekreativt, eller hvilken rolle Rundetårn spiller som element i bybilledet.
@@ -98,6 +105,7 @@ På den anden side skal man passe på ikke at tabe eleverne. For eksempel kan de
###Tilstedeværelse som kompetence
Gennem en vel tilrettelagt udflugt kan eleverne udvikle viden om omverden, om gode måder at færdes på, lære steder at kende osv. Omverdenen kan kræve noget opmærksomhed fra de unge. Men de skal også lære at kunne færdes i verden kompetent og med åbne øjne. De må gerne trænes i at være bevidst tilstede i verden, og at kunne observere den og orientere sig.
+[[Iimg rosenborg_april.jpg]]
##4) Pædagogiske overvejelser
Udflugten er en anderledes slags undervisning end eleverne er vant til. De forskellige rammer virker forskelligt på forskellige elever i klassen. Der vil være nogen der bliver bedre stimulerede og har lettere ved at bidrage, og andre som kan blive usikre og holde sig mere tilbage. Nogle lever kan have svært ved at der bliver krævet skolekompetencer i en ikke-skole kontekst. Det er normalt et gode at kunne ændre på klassens dynamik og at udfordre eleverne, bare det sker i trygge rammer.
@@ -115,6 +123,8 @@ Det er min overbevisning, men jeg mangler teori og erfaring til at bakke det op.
Jeg søger teori om, hvordan oplevelser og konkret viden bliver knyttet sammen med hinanden.
+[[Iimg adspicit.jpg]]
+
Paul Hartvigson (©2021)