diff options
Diffstat (limited to 'faa_eleverne_med.mdwn')
-rw-r--r-- | faa_eleverne_med.mdwn | 50 |
1 files changed, 25 insertions, 25 deletions
diff --git a/faa_eleverne_med.mdwn b/faa_eleverne_med.mdwn index 1b31a55a..84bc695c 100644 --- a/faa_eleverne_med.mdwn +++ b/faa_eleverne_med.mdwn @@ -1,6 +1,6 @@ -#Få Eleverne med +# Få Eleverne med -##Planlæg gode udflugter med opmærksomhed i fokus +## Planlæg gode udflugter med opmærksomhed i fokus *Af Paul Hartvigson, historiker geograf, guide, meritlærer, underviser på Turistføreruddannelsen og Primus Motor i firmaet Byvandring.nu.* @@ -30,7 +30,7 @@ fx ”Kristendom i Købenavn”, ”Videnskabernes Havn”, [[!img elever.jpg class=solo]] -###Begreber +### Begreber Byvandringen ligger som del af **udflugten (ekskursionen)**, der også indeholder klassens transporttid, pauser osv. Udflugten er både del af et **fagligt forløb**, @@ -40,7 +40,7 @@ Når jeg taler om **opmæksomhed** er det både i betydningen at der er en ro, der tillader at undervisningen virker, samt at der er en åbenhed for læring hos den enkelte elev og i gruppen. -###En praksis der søger sin underbygning +### En praksis der søger sin underbygning Jeg beder om læserens venlige hjælp. Det følgende er baseret på erfaringer og formodninger. Jeg ønsker at relatere tankerne til pædagogisk teori og praksis, @@ -51,9 +51,9 @@ hvordan det faglige indhold og det praktiske arrangement kan perspektivere og st [[!img hjerteskrift.jpg class=solo]] -##Kendetegn ved den vellykkede udflugt +## Kendetegn ved den vellykkede udflugt -###Oplevelse +### Oplevelse Udflugten skal tænkes som en helhed, og ikke udelukkende ud fra et fagligt udbytte. Som helhed skal dagen være en god oplevelse @@ -62,7 +62,7 @@ Den fungerer, hvis den er hyggelig og behagelig, uden stress, og i balance med de omgivelser den foregår i. Når udflugten som helhed opleves positivt, vil det faglige udbytte blive styrket. -###Deltagelse +### Deltagelse Det karakteristiske ved en udflugt som undervisning, er at eleverne er medproducerende. Undervisningen er kun muligt i kraft af, @@ -74,14 +74,14 @@ og de skal være informerede om de praktiske aspekter af turen, fx den overordnede tidsplan. Jo mere de føler sig ”med”, des mere åbne er de for fagligt og andet udbytte. -###Bevægelse +### Bevægelse Udflugten er bygget op over undervisning og aktivitet med bevægelse imellem. Bevægelsen opdeler det faglige, så delene står klarere, og eleverne kan genopbygge deres opmærksomhed ved at gå og at skifte perspektiv. Læreren eller rundviseren skal udfolde det faglige indhold så at sige trinvis. Det er bedre end stationære foredrag. -###Sanser og distraktioner +### Sanser og distraktioner Under en udflugt vil eleverne bliver påvirket på deres sanser, hvilket er stimulerende, men potentielt også distraherende. I et udendørs rum vil der være forstyrrelser i form af andre mennesker, lyde, osv. @@ -89,7 +89,7 @@ Det skal man italesætte i stedet for at ignorere det. På den måde anerkender man elevernes tilstedeværelse og deltagelse, og gør forstyrrelsen til noget fælles oplevet, og til en del af det rum man befinder sig i. -###Tilrettelæggelse og variation i turen +### Tilrettelæggelse og variation i turen Man kan imødegå for meget forstyrrelse ved at vælge de rigtige steder at stå, ruter at bevæge sig af, ved at overveje hvad der er elevernes synsvinkel, og hvad der kan distrahere. Det kan i stor grad tænkes ind i en planlægning af udflugten. @@ -98,7 +98,7 @@ Det kan efterfølges af en vandring på 10 minutter på en gågade, hvor eleverne kan slappe af, snakke og se, før man samler dem igen og genopbygger koncentrationen. -###Forstå forstyrrelsen +### Forstå forstyrrelsen Bemærk vel at forstyrrelserne i den udendørs sammenhæng har rod i verden, og ikke er den art forstyrrelse eller distraktion der opstår ubemærket i enkelte elever i en klasse, @@ -107,7 +107,7 @@ Derfor er de også nemmere at forholde sig til. Og selv når ”indefra kommende forstyrrelse” opstår kan den også godt forløses i verden med dens stimuli. -###At rumme og møde uopmærksomhed +### At rumme og møde uopmærksomhed Uopmærksomhed vil opstå, og skal håndteres relevant og rummeligt. De unge kan ikke altid gøre for at de taber tråden, og de skal ikke opleve at blive irettesat og disciplineret overdrevent @@ -116,7 +116,7 @@ Man skal også tage rimeligt hensyn til modvind og ømme fødder. [[!img torvehaller2021.jpg class=solo]] -##Planlægning af den gode udflugt +## Planlægning af den gode udflugt Udflugten gennemtænkes 1) som praktisk arrangement, @@ -126,7 +126,7 @@ Udflugten gennemtænkes For at gentage, så er det væsentlige for udbyttet at eleverne er med og deltagende. -##1) Praktiske forhold +## 1) Praktiske forhold Praktiske forhold er alt det der skal til for at få udflugten til at ske, @@ -154,7 +154,7 @@ hvad man kan nå på en udflugt, og hvor hurtigt man kan gå. Man kan godt skynde på elever på en udvalgt strækning i byen, men under ingen omstændigheder under hele udflugten. -###Få eleverne med i et praktiske +### Få eleverne med i et praktiske Det er vigtigt at eleverne er forberedte og har nogle konkrete forventninger. Krav til overtøj og fodtøj, og hvorvidt der skal madpakker og snacks med. @@ -165,7 +165,7 @@ At give dem viden og dermed ansvar styrker deres deltagelse. [[!img rettighedsrute.jpg class=solo]] -##2) Fagligt indhold +## 2) Fagligt indhold Det faglige er det oplagte fokus for udflugten, og det læreren måske bedst kan overskue i forvejen. I min egen funktion leverer jeg det faglige indhold i form af en byvandring, @@ -179,7 +179,7 @@ en perspektivering midt i, eller en afrunding eller repetition i slutningen, spiller en rolle for indholdet. -###Didaktik +### Didaktik Det faglige indhold består af en række formidlinger eller anden aktivitet undervejs, afbrudt af bevægelse. Det giver tilsammen et overblik over det faglige indhold. @@ -204,11 +204,11 @@ Opgaverne skal være klart beskrevet og entydige. De skaber variation og hjælper med at gøre eleverne til deltagere, og med at genopbygge deres opmærksomhed. -###Dialog +### Dialog Hold eleverne i dialog om det faglige indhold, men husk at have plads til hvad turen ellers indeholder, fx det almene. -###Elevernes forudgående forventning til det faglige indhold +### Elevernes forudgående forventning til det faglige indhold Eleverne skal vide hvad det faglige formål er med udflugten. Man behøver ikke overforklare det i forvejen, men det er nyttigt at pege på nogle konkrete emner, @@ -220,7 +220,7 @@ og hjælper dem til at være til stede på udflugten for det faglige indhold. [[!img elisabeth_skole.jpg class=solo]] -##3) Hvad verden ellers åbner for +## 3) Hvad verden ellers åbner for Verden er tværfaglig, og en udflugt har også en alment dannende funktion og formidler anden viden end hvad der relaterer til de konkrete fag. @@ -228,7 +228,7 @@ Og verden uden for det rent faglige skal tænkes ind i udflugten, både det der kan planlægges og forudses, og det der opstår når man er til stede på dagen. -###Det faglige og det almene i samspil +### Det faglige og det almene i samspil Selv om udflugten omhandler fx historie, kan man vælge at sige noget om kunst i det offentlige rum, bygninger, eller om trafikken som eleverne selv er del af. @@ -252,7 +252,7 @@ hvordan København fungerer i dag, fx hvordan folk bruger Kongens Have rekreativt, eller hvilken rolle Rundetårn spiller som element i bybilledet. -###Når verden presser sig på. Kampen om opmærksomheden. +### Når verden presser sig på. Kampen om opmærksomheden. På den anden side skal man passe på ikke at tabe eleverne. For eksempel kan det sætte teenagere i en ganske særlig tilstand, når de bevæger sig ned ad en gågade. @@ -264,7 +264,7 @@ og ikke tage chancer med pauser der trækker ud. Det gælder særligt hvor man er alene ude, eller er ude med en klasse man ikke kender godt. -###Tilstedeværelse som kompetence +### Tilstedeværelse som kompetence Gennem en vel tilrettelagt udflugt kan eleverne udvikle viden om deres omverden, om gode måder at færdes på, lære steder at kende osv. Omverdenen kan kræve noget opmærksomhed fra de unge. @@ -274,7 +274,7 @@ og at kunne observere den og orientere sig. [[!img rosenborg_april.jpg class=solo]] -##4) Pædagogiske overvejelser +## 4) Pædagogiske overvejelser Udflugten er en anderledes slags undervisning end eleverne er vant til. De forskellige rammer virker forskelligt på forskellige elever i klassen. Der vil være nogen der bliver bedre stimulerede og har lettere ved at bidrage, @@ -295,7 +295,7 @@ Hvis det kan lykkes, så er de elever også mere med under den faglige del af ud [[!img viralbispegaard.jpg class=solo]] -###Det oplevede og tilegnelsen +### Det oplevede og tilegnelsen Udflugten skal fungere godt, både som fagligt indhold og som begivenhed i sig selv. Hvis eleverne har en vel tilrettelagt udflugt med varieret indhold, |