summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--monumenter_kastellet.mdwn9
1 files changed, 5 insertions, 4 deletions
diff --git a/monumenter_kastellet.mdwn b/monumenter_kastellet.mdwn
index bfffa10e..1f7ee96d 100644
--- a/monumenter_kastellet.mdwn
+++ b/monumenter_kastellet.mdwn
@@ -42,7 +42,7 @@ Der er en lille håndfuld monumenter der henviser til Grønland, og Danmarks ove
##At se på monumenter.
Selvom et monument virker både autoritativt og definitivt, så er det også udtryk for en historie, og et stort arbejde fra dem der vil have et monument, ofte gennem fundraising og indsamlinger. Der er ikke sjældent tovtrækkerier omkring udformning og placering mellem givere og fx kommune. Nogle af de store mindesmærker har været i konkurrence, hvor flere kunstnere har lavet deres bud, fx monumentet for de skibbrudne under 1. Verdenskrig eller monumentet for Danmarks Udsendte inde i kastellet. De kunne have fået et helt anden udformning, og fortalt en anden historie.
-Nogle gange ændres stedet for et monument. Den aktive bygger Carl Jacobsen fik fremstillet både Valkyriestatuen og Gefionspringvandet til en opstilling foran Københavns nye rådhus, men begge endte ved Kastellet. Søjlen med Huitfeldmonumentet med sne kugler og kanoner var for stort til at stå ved Havnegade ud for Huitfeldsgade og det endte her mellem de japanske kirsebærtræer. Også mindesmærket for de Slesvigske krige blev opført lidt gemt i en bastion ved kastellet, i stedet for i Østre Anlæg.
+Nogle gange placeres monumenter andre steder end det var planen. Den aktive brygger Carl Jacobsen fik fremstillet både Valkyriestatuen og Gefionspringvandet til en opstilling foran Københavns nye rådhus, men begge endte ved Kastellet. Søjlen med Huitfeld-monumentet med sine kugler og kanoner var for stort til at stå ved Havnegade ud for Huitfeldsgade og det endte her mellem de japanske kirsebærtræer. Også mindesmærket for de Slesvigske krige blev opført lidt gemt i en bastion ved kastellet, i stedet for i Østre Anlæg.
Når man ser på flere oplever monumenter efter hinanden, så er der flere historier der taler, og det skaber nye fortællinger og forbindelser. Hvilken historie er den rigtige, og hvilken er den vigtige?
@@ -52,14 +52,14 @@ Det er selvfølgeligt at der er nogle ting der mindes og hædres og andre ting d
##Brug til undervisning i folkeskolens ældre klasser og i gymnasiet.
-Kortene er lavet så de kan bruges planlægning af undervisning. Lærerne kan bruge dem til at tilrettelægge en udflugt til Kastellet eller Frihedsmuseet, og bruge historierne bag monumenterne til at bygge op og give perspektiv, fx gennem lærerens fortælling. For at holde eleverne opmærksomme kan man give dem et ark med stikord og emner, som de kan krydse af undervejs på turen. Stikordene kommer an på den rute læreren vælger, altså hvad der passer i undervisningen.
+Kortene er lavet så de kan bruges til planlægning af undervisning. Lærerne kan bruge dem til at tilrettelægge en udflugt til Kastellet eller Frihedsmuseet, og bruge historierne bag monumenterne til at bygge op og give perspektiv, fx gennem lærerens fortælling. For at holde eleverne opmærksomme kan man give dem et ark med stikord og emner, som de kan krydse af undervejs på turen. Stikordene kommer an på den rute læreren vælger, altså hvad der passer i undervisningen.
Man kan også opbygge en ekskursion med oplæg fra eleverne, enkeltvis eller i grupper. Det kan være oplæg der enten fokuserer på kunsten, eller på den begivenhed som monumentet taler om. Fx kan man lave oplæg om forhold i Norge eller krigene mellem Finland og Sovjet for at perspektivere historien om besættelsen i Danmark. Hvis oplæggene foregår i par eller mindre grupper, kan gruppen både sige noget om monumentet og historien bag det. Det kræver selvfølgelig velorienterede og velmotiverede elever for at fungere godt.
[[!img kz-fanger.png class=high caption="Knud Nellemoses figur på monumentet for danske kommunistiske kz-fanger."]]
###Kunst og krop.
-Man kan tale om historien bag et monument, men også dets udformning. Monumenterne handler om krig og nød, og det er spændene at se på hvordan mennesker fremstilles. Mange af figurerne er symbolske, fx. Mor Danmark-figuren i monumentet for de Slesvigske Krige, der står rank med flaget. Hvad udtrykker de to søstre, Danmark og Norge? Hvem af dem er hvem? Hvorfor er de i øvrigt nøgne? Ville man lave monumenteterne på samme måde i dag?
+Man kan tale om historien bag et monument, men også dets udformning. Monumenterne handler om krig og nød, og det er spændende at se på hvordan mennesker fremstilles. Mange af figurerne er symbolske, fx. Mor Danmark-figuren i monumentet for de Slesvigske Krige, der står rank med flaget. Hvad udtrykker de to søstre, Danmark og Norge? Hvem af dem er hvem? Hvorfor er de i øvrigt nøgne? Ville man lave monumenteterne på samme måde i dag?
Man se på kontrasten mellem Knud Nellemoses lille figur oven på monumentet over KZ-fanger i forhold til fx reliefferne på stenen for de Spaniensfrivillige eller soldaten på monumentet over Vore Faldne. Det handler om at aflæse symboler og kunne forstå kunstneriske valg.
@@ -69,11 +69,12 @@ Den endelige artikel om brug af kortet i undervisning kommer Udebasen.dk](www.ud
---
-*I ønskes et dejligt besøg ved Langelinie og Kastellet, selvom det evt. bare er hjemme fra computeren.*
+*Vi ønsker jer et god udforskning af mindesmærkerne ved Langelinie og Kastellet, selvom det måske i første omgang sker hjemme fra computeren.*
##Kilder
Litteratur: Magt, Minder, Mennesker. KØS Museum for kunst i det offentlige rum, Køge 2015.
Hjemmeside for [Kastellets Venner](https://www.kastelletsvenner.dk/j38/)
+Københavns Kommunes [oversigt over monumenter](https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_monuments/index.php). Dækker ikke monumenter som kommunen ikke har ansvar for, fx. på Kastellet.
"""]]