diff options
-rw-r--r-- | vejviseren/erik_balling_locations.mdwn | 157 |
1 files changed, 157 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/erik_balling_locations.mdwn b/vejviseren/erik_balling_locations.mdwn new file mode 100644 index 00000000..6b0c9709 --- /dev/null +++ b/vejviseren/erik_balling_locations.mdwn @@ -0,0 +1,157 @@ +[[!meta title="Locations i Erik Ballings København."]] + +[[!if test="included()" then=""" + +Gennem fire årtier som instruktør fortalte Erik Balling historier med billeder af et karakteristisk København. + +[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=blog link=til-sig-selv]] + +[[Læs mere...|/vejviseren/erik_balling_locations]] + +""" +else=""" + +#Locations i Erik Ballings København. + + + +Gennem fire årtier som instruktør fortalte Erik Balling historier med billeder af et karakteristisk København. + + + + + +Skrevet 2018 ved Olsen-bandens 50 års jubilæum, hvor vi lancerer en serie af byvandringer i Valby. + + + +Olsen-bandens København virker som en verden med ganske særlig stil, og byens bliver en slags medspiller med sine skiftende scener. Fra Børsens spir til Bankbygninger med bonede gulve, til fabrikker, vagtskure og slidte småfabrikker og baggårde. Erik Balling havde sans for det særlige ved København gennem hele sin lange karriere. + + + +Her er et par eksempler først som sidst i instruktørkarrieren + + + +Kispus + + + +Da biografpublikum kunne opleve den første danske farvefilm i 1956, blænder Balling op for Christianshavns Slotsplads med Børsen i baggrunden. Tre postbude i rødt kører ind i billedet som kontrast til de grønne tegltage, og etablerer at det er morgenstunden. Den unge heltinde kommer til syne i rask gang forbi kameraet, og historien er i gang. Det er en historie om kærlighed, klæder og forviklinger i øvrigt, med Helle Virkner som den unge sypige Eva. + + + +Senere i historien forlader hun sin arbejdsplads, en systue på Christianshavn. Som det ydre valgte Balling et tidligere støberi i Dronningensgade. + + + +Ejendommen blev ti år senere hjemsted for Filmmuseet, der boede hyggeligt og småt rammer indtil 1996, hvor det rykkede sammen med Filminstituttet Gothersgade. + + + +Veninden bliver hentet på motorcykel af sin kæreste og vi ser dem forsvinde op ad Dronningsgade, som fremstår mere snavset og meget travlere i 1956 end i dag. + + + + + +Eva går den anden vej, ensom og ned mod volden. Erik Balling fortæller historien ikke bare med skuespillerne, men også med stederne. Og med vejret. Filmen starter, hvor der endnu ligger sne, men foråret rykker ind kærlighedsintrigerne udfolder sig. + + + + + +De kendte klassikere + + + +Erik Ballings store folkekære værker er Olsen Banden, Huset på Christianshavn og Matador. (som jeg ser bort fra, da vi ikke har byvandringer i Korsbæk) + + + +Det folkelige Christianhavn er også rammen for den klassiske komedieserie på TV, med Helle Virkner i rollen som fru Flyttemand Olsen. Amagergade var scenestykke for de små intriger omkring de løjerlige beboere. Det står stadig Rottehullet på den lille bygning overfor, hvor + +Emma regerede i bodil Udsens skikkelse. Det er næsten som etableret i et stykke folkelig fredning, dog ikke som værtshus men som et par andelslejligheder. + + + +Olsen-bandens bruger locations fra hele København (og så fjernt som Paris og Costa del Sol). Det er allermest byen der er baggrund. Hvad enten det er kendte bygninger eller ukendte og undseelige skure der er bagtæppe kan de ses, aflæses og på en måde genkendes af tilskueren, selv de ukendte er en del af byens billede. + + + +Christian Monggaard skriver et afsnit i som Balling-biografi om Olsen-bandens visuelle stil (side 312-15), om en instruktør der meget stilbevidst IKKE bruger avancerede tricks. Som han forklarede en assistent som foreslog noget avanceret kameraføring ”Olsen-banden er tegneseriefigurer, som vi har gjort levende o skaber en verden omkring. De bevæger sig horisontalt fra billede til billede, fra rude til rude, lige som man læser en tegneserie, og de kommer altså ikke kørende i sjove kameravinkler, allerhøjst et zoom.” + + + +Det er en grund det er let at følge med i Olsen-banden, også for os der kan nyde billeder af byen fra for 35 – 50 år siden. Det giver så også rytme, ro og mulighed for at karaktererne kan udfolde sig. + + + +[[Læs mere om vores tur til Olsen Bandens Valby.|/vejviseren/olsenbandevalby2018]] + + + + + +Gamle kendinge og nye ansigter. + + + +Ballings sidste spillefilm instruktør på slumromancen Midt Om Natten, udtænkt af de unge talenter Kim Larsen og Egon Clausen, som lod sig lokke til Nordisk Film. + + + +I historien bliver Arnold (Larsen) og Benny (Clausen) og deres medboere strittet ud efter politiet rydder det hus de har slumstormet på Nørrebro. Måske var de passende huse på Nørrebro besat, så det er Sverigesgade på Amagerbro der er rammen, en gade med små og store huse. + + + +Handlingen flytter sig til et havneområde, hvor de husvilde unge sig ned i et frit samfund i en nedlagt fabrik, med de udfordringer der efter hånden følger af egne drømme, følelsers vildveje og ydre pres. + + + +Købmandsbutikken på hjørnet overfor Sydhavn Station er karakteristisk murstensfunkis fra 30’erne. Her møder de to venner Susan Himmelblå (Birgitte Raaberg), som er datter af købmanden (Ove Sprogø). + + + + + +Balling havde tit og ofte brugt Sydhavnen og Islands Brygge i for den karakteristiske baggrund af slidt havnekaj og skure, eller når man skulle finde et skummelt skur eller en passende ramme for et indviklet indbrud eller en Bøffens forsøg på at aflive Egon Olsen. + + + +Området var fra 1960’erne og frem et industrilandskab under afvikling. I Men det var OGSÅ under opbrud og i bevægelse. Det fanger man i slutscenen i Midt om Natten. Erik Balling siger på en måde farvel til sin tids København. + + + + + +Se klippet her. + + + + + +Der skulle gå årtier, men i dag er den slidte og skæve by næsten væk. Rigtig mange huse stor flotte og renoverede tilbage, men de små skure og vakkelvorne trapper er forsvundet på grund af fremskridtet, arbejdstilsynet og husprisernes himmelflugt. + + + + + +###Kilder: + +John Lindskog: Skide Godt Egon. 30 år med Olsen Banden (Egmont 1998) + +Christian Monggaard: Balling – hans liv og film. (Informations Forlag 2011) + +[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=solo]] + +[[!img /img/hoejformatbillede.jpg class=high caption="Billedtekst, vist egentlig beregnet til kreditering."]] + +[[Læs mere |/vejviseren/artikellink]] + + +"""]] + +[[!tag blog]] +[[!tag artikel]] +[[!meta date="2018-04-26"]] |