summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--vejviser/barokke_kbh.mdwn20
1 files changed, 11 insertions, 9 deletions
diff --git a/vejviser/barokke_kbh.mdwn b/vejviser/barokke_kbh.mdwn
index 16c4c87d..676160e6 100644
--- a/vejviser/barokke_kbh.mdwn
+++ b/vejviser/barokke_kbh.mdwn
@@ -1,11 +1,9 @@
[[!meta title="Det Barokke Kongernes København"]]
[[!if test="included()" then="""
-[[!img paasketur2002.png class=blog link=/barokke_kbh]]
-
-To ture til Påske 2022 om den overvældende N.F.S. Grundtvig,
-fra de udfordrende og udbytterige år på Christianshavn og et besøg hos andre store ånder på Assistens.
+[[!img chr5kgsny.jpg class=blog link=/barokke_kbh]]
+I forbindelse med udstillingen Barok på SMK, ser vi på det København der opstod under periodens enevældige konger i den barokke periode 1660 - 1740.
[[Læs mere...|/barokke_kbh]]
@@ -32,7 +30,7 @@ Tiden er præget af sindrig musik, stræben efter store harmonier, og hyldest ti
Wolfgang Heimbach var Frederiks III døvstumme hofmaler, og mester bag billedet af Arvehyldningen i 1660. Han placerer sig selv i nederste venstre hjørne med hatten hævet. Barokken er her, men byens omgivelser er stadig Børsen i renæssancestil og det gamle Københavns Slot, med fundamenter i middelalderen. Men fra det år af, skulle der ikke forhandles mere om hvem der skal være konge. Det var kongens førstefødte søn, og det skulle erindres.
-Kontrast
+##Kontrast - et barokt begreb
Barokkens kontrast liggeri selve ordet barok. Det beskriver enten en uperfekt perle, eller en absurd og knudret idé. Sådan blev det brugt i 1700-tallet, hvor det blev brugt nedsættende om de tidligere generationers musik (den periode vi kalder barok). Først omkring år 1900 blev begrebet brugt til at beskrive periodens musik, billedkunst og arkitektur, der fik ny anerkendelse,
@@ -45,8 +43,9 @@ Og det kan være svært at trække grænsen, for mens renæssancen blomstrer i N
Så lad os sige at Christian IV var renæssancemennesket, der rækker ud efter alt, sætter kurs mod Nordkap og sender sin hær ind i Trediveårskrigen, starter fabrikker og blander sig i al. Han kommer også til kort, med Danmarks rigdom næsten sat over styr, men med en hovedstad der er klar til at vokse.
+## Scene 2 - Kastellet: Magt
-2) Kastellet: Magt
+[[!img hbarok_fr3.jpg class=solo]]
Busten af Frederik III sidder over Kastellets Sjællandsport, ind mod København. Frederik havde tabt svenskekrigene, man alligevel sikret sig den enevældige magt. I 1660’erne bliver kastellet færdigt. En stjerneformet befædtning med sigtelinjer efter den nyeste videnskabs forskrifter. Borgerne havde skaffet ham til magten, og pludselig havde han bygget en mægtig fæstning, der vendte kanonerne både udad og indad.
@@ -56,6 +55,7 @@ Han oprettede det Kongelige Bibliotek, og lod Peter Schumacher Griffenfeldt udfo
##Kontrast – Lys og mørke
+[[!img heimbach2maend.jpg class=solo]]
På dette billede bruger Wolfgang Heimbach den barokke clairoscuro-teknik, hvor motivet delvis oplyses og delvis skjules ved et naturligt placeret lys, som man ikke ser. Det er altså både livagtigt og hemmelighedsfuldt.
@@ -90,7 +90,9 @@ Forfængelighed.
Med salmebogen og Danske Lov, får det danske sprog en ny form.
-Scene 4 – den Røde Bygning
+##Scene 4 – den Røde Bygning
+
+[[!img hbarok_fr4.jpg class=solo]]
Fra foran Børsen ser man man Frederik IV på frontonen af Røde Bygning på Slotsholmen. Her lå Tyske Cancelli, i dag huser bygningen Finansministeriet. Kongen ses som buste omgivet af alle symboler og tegn på magt og herlighed, med løver, hellebarder, kanoner og handelsvarer.
@@ -143,7 +145,7 @@ Kongen var højkristelig og grebet af den strenge pietisme, hvor selv de højest
Slottet er senere brændt ned, men ridebaneanlægget er et imponerende stykke barok arkitektur.
-##Kontrast.
+##Kontrast - følelser til skue
Barokken er en følelsernes alder. Det er store udtryk for sorg og anger i en omskiftelig tid, og følelser udvises offentligt. Digteren Anders Bording, der skriver i den Danske Mercurius. December 1672 kan han melde om fødslen af af en ny prins, søn af Christian 5 og dronning Charlotte Amalie. Allerede i januar 1673 måtte han berette om barnets død. I digtet nævnes både fryd og tårer.
@@ -163,7 +165,7 @@ Læs ,mere om Anders Bording og Den Danske Mercurius.
Man græder, beder, grues, råber, elsker, æder og dør. Men stor følelse. Så trods parykker, palæer, pilastre og franske udtryk, er barokken en meget levende tid.
-[[!img magsstrede.jpg class=solo]]
+[[!img magsstrede.jpg class=solo caption="Magsstræde er en af de bedst bevarede barokke gadebilleder i København"]]
"""]]