diff options
-rw-r--r-- | gavekort.mdwn | 7 | ||||
-rw-r--r-- | jernbanetur.mdwn | 65 | ||||
-rw-r--r-- | omkringkongensnytorv.mdwn | 40 |
3 files changed, 77 insertions, 35 deletions
diff --git a/gavekort.mdwn b/gavekort.mdwn index 83c2fc6e..3f44666a 100644 --- a/gavekort.mdwn +++ b/gavekort.mdwn @@ -16,7 +16,7 @@ else=""" [[!img gavekort.jpg class=solo alt="Gavekort til byvandring"]] Giv oplevelser og viden som gave. Et gavekort fra byvandring.nu -fylder er bæredygtigt: Det er let at tage med til julefest, og tager ikke plads op hos modtageren. +er bæredygtigt: Det er let at tage med til julefest, og tager ikke plads op hos modtageren. ## Forslag til pris på gavekort. (Andre beløb kan aftales). @@ -24,8 +24,7 @@ fylder er bæredygtigt: Det er let at tage med til julefest, og tager ikke plads **2020 tilbud** Gavekort for familien 500 - 1000 kr. Gavekortet gælder for op til 9 personer, prisen kommer bl.a. an på hvor mange I er. -Gå på en af vore mange ture i kataloget, eller aftal at gå på opdagelse i familiens fortid. - +Gå på en af vore mange ture i kataloget eller aftal at gå på opdagelse i familiens fortid. * Almindeligt gavekort til 2000 kr: Gavekort for en byvandring med en gruppe på op til 25 personer. * Lille gavekort til 1200 kr, for grupper op til 10 personer. @@ -33,7 +32,7 @@ Gå på en af vore mange ture i kataloget, eller aftal at gå på opdagelse i fa ### Gavekort til åbne ture * En tur med ledsager, fx. 2 personer for 200 kr. -* Gavekort til åbne ture, fx. 10 ture for 800 kr. (Normalpris 1000 kr.) +* Gavekort til åbne ture, fx. 10 ture for 800 kr. (normalpris 1000 kr.) Billetterne kan bruges enkeltvis, eller til at invitere flere deltage på en åben tur. diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn index febc86e9..d8976ae9 100644 --- a/jernbanetur.mdwn +++ b/jernbanetur.mdwn @@ -4,9 +4,12 @@ [[!img gulepalae.jpg class=overview link=/jernbanetur]] Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. -Det er et par timer i transportens tegn – særligt i området ved Otto Busses Vej. Vi kommer til centrale steder i København, -som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært -tilgængelige områder, der hører til toghistorien. +Det er et par timer i transportens tegn +– særligt i området ved Otto Busses Vej. +Vi kommer til centrale steder i København, +som banen har formet, +og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, +der hører til toghistorien. [[Læs mere...|/jernbanetur]] @@ -21,36 +24,62 @@ else=""" #Byvandring på Banen -To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur. +To timer i jernbanens tegn. +En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, +nutidens og fremtidens infrastruktur. [[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station. - """]] -Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet sammen. Nu står det gamle rengerterræn og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej overfor at blive en del af det nye Vesterbro og København. - -###Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg. -Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start. og ser på, hvordan banen har -formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer og kan se nogle af de udviklinger der er i gang. Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station. - -Fra Carlsberg Station og Enghavevej, går når vi det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900, med meget flotte prøver på murstensarkitektur. Der er nok at se på i det ret store område, gamle huse, midlertideige boliger, rangerterræn, krat og træer. Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden, i nogle gamle værkstedsbygninger af træ. +Jernbanen kom til København i 1847, +og byens og banens historier er blandet sammen. +Nu står det gamle rangerterræn +og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej +over for at blive en del af det nye Vesterbro og København. + +##Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg + +Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. +Vi tager jernbanehistorien fra start, +og ser på hvordan banen har formet byen deromkring. +Dernæst tager vi toget et par stationer +og kan se nogle af de udviklinger, der er i gang. +Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station. + +Fra Carlsberg Station og Enghavevej når vi det gamle rangerterræn +med DSB's værkstedsområder og ”Kineserbyen”. +Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, +men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. +Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900 +med meget flotte eksempler på murstensarkitektur. +Der er nok at se på i det ret store område: +gamle huse, midlertidige boliger, rangerterræn, krat og træer. +Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden +i nogle gamle værkstedsbygninger af træ. [[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]] -Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, -og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier, bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem. -Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, hvad udviklingens af baneområdet betyder for bydelene omkring, og hvilke muligheder og modsatrettede interesser der findes. +Guiden fortæller undervejs om den logik, +der ligger bag de store anlæg, +og om hvordan banedriften har ændret sig i de seneste årtier, +bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem. + +Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, +hvad udviklingen af baneområdet betyder for bydelene omkring +og hvilke muligheder og modsatrettede interesser, der findes. **NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler. Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.** --- -## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro +## Variant: Ny Ellebjerg, Flintholm, Nørrebro -Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af -linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer. +Banen har sat sit præg på andre steder end Vesterbro. +Nørrebro er formet af linier og stationer, +der i stort omfang er forsvundet igen. +I dag arbejdes der på flere metrostationer. Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, diff --git a/omkringkongensnytorv.mdwn b/omkringkongensnytorv.mdwn index 721430ad..949b4c65 100644 --- a/omkringkongensnytorv.mdwn +++ b/omkringkongensnytorv.mdwn @@ -3,7 +3,6 @@ [[!if test="included()" then=""" [[!img gulepalae.jpg class=overview link=/omkringkongensnytorv]] - [[Læs mere...|/omkringkongensnytorv]] """ @@ -17,26 +16,41 @@ else=""" [[!img akademiet.jpg class=deco]] [[!img kgsnytorv1890paulfischer.jpg class=deco]] -#Byvandring omkring Kongens Nytorv +#Kongens Nytorv -Kongens Nytorv +Den store plads er selve hjertet af det gamle København, +et sted hvor historiens, magtens og kunstens tråde mødes. -Den store plads er selve hjertet af det gamle København, et sted hvor historiens magtens og kunstens tråde mødes. +Pladsen opstod i det sumpede kystområde uden for det gamle Østerport, +side om side med flåden. +Så her lå middelalderbyens volde ud mod Øresund, +indtil Christian IV besluttede at udvide København +med en ambitiøs gadeplan der udgik fra netop dette område. -Pladsen opstod i det sumpede kystområde uden for det gamle Østerport, side om side med flåden. Så her middelalderbyens volde ud mod Øresund, indtil Christian IV besluttede at udvide København med en ambitiøs gadeplan der udgik fra netop dette område. +Der skulle dog gå halvtreds år før Kongens Nytorv blev torv, +og dermed blev det Enevældens store plads. +Her byggede barokkens stormænd deres palæer, datidens elite, +i en tid da adelen flyttede ind fra de gamle borge på landet, +ind til palæerne i Kongens By. +Det er navne som Gyldenløve, Niels Juel, Danneskjold-Samsøe og Thott, +og senere har handelseliten haft kontor her, Erichsen, Tietgen og Maersk. -Der skulle dog gå halvtreds år før Kongens Nytorv blev torv, og dermed blev det Enevældens store plads. Her byggede barokkens stormænd deres palæer, datidens elite, i en tid da adelen flyttede ind fra de gamle borge på landet, ind til palæerne i Kongens By. Det er navne som Gyldenløve, Niels Juel, Danneskjold-Samsøe og Thott, og senere har handelseliten haft kontor her, Erichsen, Tietgen og Maersk. Kunsten fandt også sine bolig ved Torvet på Enkedronningens Charlottenborg og det Kongens Teater – det ene teater efter det andet. +Kunsten fandt også sine boliger ved Torvet +på Enkedronningens Charlottenborg +og det Kongens Teater – det ene teater efter det andet. -Både de kongelige, de adelige, de velhavende og åndens elite mødes her. Og der er mulighed for at forbruge og blive set på Magasin og i de fasionable restauranter og mere listige steder fra A Portas konditori til Hviids Vinstue, Skindbuksen, og selvfølgelig alle de muligheder der er i Nyhavn. +Både de kongelige, de adelige, de velhavende og åndens elite mødes her. +Og der er mulighed for at forbruge og blive set +i Magasin og i de fasionable restauranter og mere listige steder +fra A Portas konditori til Hviids Vinstue, Skindbuksen +og selvfølgelig alle de muligheder, der er i Nyhavn. -Turen tager os også op og ned af sidergaderne til Kongens Nytorv, som har hver deres historie at fortælle. +Turen tager os også op og ned ad sidegaderne til Kongens Nytorv, +som har hver deres historie at fortælle. Turen er designet og researchet af Klaus Grundtvig. - -[[!template id=note text="""tekst"""]] - """]] -[[!tag blog city]] - +[[!tag ture city blog vejviseren]] +[[!meta date="2020-11-23"]] |