summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--skole/guldalder_skole.mdwn37
1 files changed, 37 insertions, 0 deletions
diff --git a/skole/guldalder_skole.mdwn b/skole/guldalder_skole.mdwn
new file mode 100644
index 00000000..7500ddb3
--- /dev/null
+++ b/skole/guldalder_skole.mdwn
@@ -0,0 +1,37 @@
+[[!img skole/vaskesnor.jpg class=deco]]
+[[!img thorvaldsenfrise.jpg class=deco]]
+[[!img fradomhus.jpg class=deco]]
+[[!img oersted_exp2.jpg class=deco]]
+[[!img kierkegaard.jpg class=deco]]
+
+#Geniernes Guldalder
+##Kunst, videnskab og tanker ved 1800-tallets start.
+
+Vandring i det indre København.
+
+*Fag:* Historie, Dansk, Fysik, Religion, Billedkunst
+
+I 1814 var Danmark blevet et lille, fattigt land. København lå bag
+grønne volde. Der rørte sig store tanker i den tæt befolkede by, og
+Guldalderens betryggende rammer stod for en sprængning.
+
+Turen følger den unge HC Andersen ind i Kongens By i 1819, fattig og til
+fods. Han fik hjælp af videnskabsmanden HC Ørsted, kom på tværs af
+tænkeren Søren Kierkegaard og hyldede kunstneren Thorvaldsen. Tekster
+fra tiden fortæller om de store personligheders indbyrdes relationer.
+
+Begreber som romantik, genialitet, nationalisme og demokrati kan bringes
+frem. Ekstra vægt på Grundtvig og Kierkegaard bringer religion og
+filosofi i spil. En kunsthistorisk vinkel kan styrkes gennem besøg på
+Thorvaldsens Museum, Hirschsprungs Samling eller Statens Museum for Kunst.
+
+Elektromagnetismen blev strømpil for en videnskabelig og teknisk udvikling,
+der satte sit præg på resten af 1800-tallet. Ørsteds opdagelse af
+fænomenet kan afprøves med simple midler.
+
+Naturfagene kan underbygges yderligere med besøg i Geologisk Museum og
+Botanisk Have. En tur til Diesel House i HC Ørstedsværket kan skabe
+spænding i videre arbejde med elektriciteten.
+
+*Museumsbesøg:* Geologisk Museum, Thorvaldsens Museum, Nationalmuseet, Københavns Bymuseum.
+*Uden for København:* Teknisk Museum, Helsingør