diff options
-rw-r--r-- | vejviseren/vejviser-1930.mdwn | 58 |
1 files changed, 19 insertions, 39 deletions
diff --git a/vejviseren/vejviser-1930.mdwn b/vejviseren/vejviser-1930.mdwn index 65078c43..ed589730 100644 --- a/vejviseren/vejviser-1930.mdwn +++ b/vejviseren/vejviser-1930.mdwn @@ -17,14 +17,8 @@ else=""" # Vejviser 1930 **Med Tom Kristensen på Vesterbros Passage** -> Inde ved Vesterbros Passage blev Jastrau og Steffensen -> stående på et hjørne af det brede fortov, der rager frem som -> en pynt over for Helgolandsgade. Frihedsstøttens obelisk -> rejste sig sort på den skinnende asfalt, hvor skæret fra -> lygter og buelamper svømmede, og fjernt mod den blå -> sommernat stod rådhusets to gule urskiver, ovale i perspektiv -> og skelede. -*-Tom Kristensen, Hærværk, 1930* +*Inde ved Vesterbros Passage blev Jastrau og Steffensen stående på et hjørne af det brede fortov, der rager frem som en pynt over for Helgolandsgade. Frihedsstøttens obelisk rejste sig sort på den skinnende asfalt, hvor skæret fra lygter og buelamper svømmede, og fjernt mod den blå sommernat stod rådhusets to gule urskiver, ovale i perspektiv og skelede.* +-Tom Kristensen, Hærværk, 1930* [[!img passagenu.jpg align="right" size="" alt="Vesterbro Passage 2014" caption="Udsigt over Vesterbro Passage en tåget dag i Januar 2014. Det er Vesterportbygningen først, Axelborg med tårnkuplen, @@ -58,14 +52,7 @@ i Politikens Hus på Rådhuspladsen. Læs: Tom Kristensens i København 1896 – 1946. -Et øjeblik efter slentrede de skrås over Vesterbros Passage -forbi Frihedsstøttens obelisk, der lyste med en farve som -gammel chokolade. Solen stod I en brændende eftermiddagståge -ude over tagene på Vesterbro, og selvom Jastrau og Steffensen -havde ryggen imod, forvirredes de af flimrende lys, for det -lynede I bilernes vindspejle og i cykelstyrene, en strøm af -glitrende glas og nikkel, som styrtede imod dem, i samme nu -som stopsignalet ved Wivels hjørne drejede. +*Et øjeblik efter slentrede de skrås over Vesterbros Passage forbi Frihedsstøttens obelisk, der lyste med en farve som gammel chokolade. Solen stod I en brændende eftermiddagståge ude over tagene på Vesterbro, og selvom Jastrau og Steffensen havde ryggen imod, forvirredes de af flimrende lys, for det lynede I bilernes vindspejle og i cykelstyrene, en strøm af glitrende glas og nikkel, som styrtede imod dem, i samme nu som stopsignalet ved Wivels hjørne drejede.* ”Wivels hjørne”. Det er på kanten af Tivoli, hvor Hard Rock Café ligger i dag. Der var dans Wivels restaurant – i 30’erne @@ -75,14 +62,14 @@ og køkkenchefen var rundhåndet med rester til byens fattige. Så det er her Manden på Risten står, når Carl Alstrup synger i 1936. -> Her står jeg hver aften på "risten", -> mens jeg kigger på Vesterbro. -> Jeg nyder det flammende neonlys, -> uden ophold fra seks til to. -> Jeg har det omtrent som de rige, -> jeg er hver nat på "restaurant". -> Man godt på en måde kan sige, -> at jeg er såd'n en slags "gourmand". +*Her står jeg hver aften på "risten", +mens jeg kigger på Vesterbro. +Jeg nyder det flammende neonlys, +uden ophold fra seks til to. +Jeg har det omtrent som de rige, +jeg er hver nat på "restaurant". +Man godt på en måde kan sige, +at jeg er såd'n en slags "gourmand".* [Hør sangen og se billeder fra Wivex på YouTube](http://www.youtube.com/watch?v=v5A3nS3Mp0k) @@ -127,15 +114,8 @@ Den gang som nu var det nemt få noget at drikke i Passagen i på den strækning – som da han driver ind på en skummel bar – som jeg dog ikke kan finde i Kraks Vejviser. -Bag en halvrund bar stod et højalter med flasker og nogle -grimme buddhaer, der skinnede lystent med kulørte elektriske -pærer i øjnene, og i denne plumpe gudeverden dannede en lille -figur af en nøgen, lyserød kvinde med bryster og andet -tilbehør et lækkert centrum. Og bag samme bar stod en -bartender med et rundt, lyserødt hoved og et flydende -buddhistisk smil, mens han konverserede nogle spraglede -præstinder med bryster der hang ind over disken, og -yndigheder, der buede sig ud over stolesædernes kant. +*Bag en halvrund bar stod et højalter med flasker og nogle grimme buddhaer, der skinnede lystent med kulørte elektriske pærer i øjnene, og i denne plumpe gudeverden dannede en lille figur af en nøgen, lyserød kvinde med bryster og andet tilbehør et lækkert centrum. Og bag samme bar stod en +bartender med et rundt, lyserødt hoved og et flydende buddhistisk smil, mens han konverserede nogle spraglede præstinder med bryster der hang ind over disken, og yndigheder, der buede sig ud over stolesædernes kant.* Det er forlystelseskvaterets gøglerhule i tidstypisk indretning. @@ -184,7 +164,7 @@ komplicerede København. ## Afgrunden og Skyskraberen. -Det var en mild forårsaften. Himlen hvælvede sort og +*Det var en mild forårsaften. Himlen hvælvede sort og stjerneklar over Vesterbros Passage og det gamle jernbaneterræn med alle de lave, forvirrede basarer. Den var en vidtstrakt kuppel som en himmel på landet, flankeret af @@ -193,7 +173,7 @@ mærkelige forbjerge. Og over for dette dybe rum åndede de begge uvilkårligt ind, et dybt drag af en sval himmelduft, men krydret af benzin og parfume og tilsat en atmosfære af jern og os og afsvedet lugt fra den underjordiske bane, en let -rus af giftige likører, storbyens forår. +rus af giftige likører, storbyens forår.* [[!img vbpassage1933.jpg align="right" size="" alt=""]] @@ -227,23 +207,23 @@ bygningens top. Man kan mærke at det er skrevet af en mand, der efterhånden havde boet på landet i nogle år. -Vi sad i fromhed under lysreklamen +*Vi sad i fromhed under lysreklamen På en altan og var alene to. Altanen hang på en moderne fjeldvæg, På Vesterport, et svimmelt ørnebo. Og Frihedsstøtten var så komisk lille Og biler krøb som biller på asfalt, En mikroskopisk myldren på en skovsti -Hvor sommervarmen pirker liv i alt. +Hvor sommervarmen pirker liv i alt.* … -Når lysreklamen drejede på taget, +*Når lysreklamen drejede på taget, Var det som månebrydning bag en sky. Et dødsens skær gled over os og dugen Og svandt og kom og ramte os på ny. Og døden brændte som en blålig klode I en mekaniske rotation og ro, Og vi sad fromme under lysreklamen -På en altan og var alene to. +På en altan og var alene to.* Ole Falkentorp og Poul Baumann var arkitekter på Vesterport-bygningen, og Falkentorp lavede også tegningerne til |