diff options
-rw-r--r-- | jernbanetur.mdwn | 31 |
1 files changed, 16 insertions, 15 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn index 2c47675b..2c6eacc3 100644 --- a/jernbanetur.mdwn +++ b/jernbanetur.mdwn @@ -13,34 +13,35 @@ tilgængelige områder, der hører til toghistorien. """ else=""" -[[!img gulepalae.jpg class=deco]] +[[!img kineserby.jpg class=deco]] [[!img banespejlinger.jpg class=deco]] -[[!img perronfolk.jpg class=deco]] +[[!img spendebro.jpg class=deco]] +[[!img BaneGaarden7_S.jpg class=deco]] [[!img dsbskilt.jpg class=deco]] -[[!img kineserby.jpg class=deco]] [[!img kontroltaarn.jpg class=deco]] #Byvandring på Banen -To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods -gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur. +To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur. + +[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station. -[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet. -Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort. """]] -Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. -Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har -formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager -gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. +Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet sammen. Nu står det gamle rengerterræn og værkstedsområde for at blive en del af det nye Vesterbro og København. + +###Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg. +Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start. og ser på, hvordan banen har +formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer og kan se nogle af de udviklinger der er i gang. Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station. + +Fra Carlsberg Station og Enghavevej, går når vi det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900, med meget flotte prøver på murstensarkitektur. Der er nok at se på i det ret store område, gamle huse, midlertideige boliger, rangerterræn, krat og træer. Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden, i nogle gamle værkstedsbygninger af træ. [[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske -bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]] +bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]] Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, -og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier. -Vi hører også om de nyeste projekter i form af metrolinjer -og kontroltårnet til det nationale signalsystem. +og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier, bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem. +Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, hvad udviklingens af baneområdet betyder for bydelene omkring, og hvilke muligheder og modsatrettede interesser der findes. **NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler. Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.** |