diff options
-rw-r--r-- | jernbanetur.mdwn | 30 |
1 files changed, 22 insertions, 8 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn index f6c5359a..b934fda4 100644 --- a/jernbanetur.mdwn +++ b/jernbanetur.mdwn @@ -2,7 +2,10 @@ [[!if test="included()" then=""" -Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder der hører til toghistorien. +Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et +par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik. +Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet, +og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, der hører til toghistorien. [[Læs mere...|/jernbanetur/]] @@ -11,23 +14,34 @@ else=""" [[!img billednavn.jpg]] -#Byvandring på Banen +# Byvandring på Banen -To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur. +To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem +fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur. [[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet. Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort. """]] -Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget og drager gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. +Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. +Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har +formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget og drager gennem det +gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. -Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, ogom hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører også om de nyste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til det nationale signalsystem. +Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, +og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører +også om de nyeste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til +det nationale signalsystem. -##Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro +## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro -Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen, men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer. +Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er +formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen, +men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer. -Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier. +Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, +som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, +der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier. Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens spor i et rask tempo. |