summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@pjones.dk>2023-10-08 09:33:10 +0200
committerSiri Reiter <siri@pjones.dk>2023-10-08 09:33:10 +0200
commit67afe6f72ae93d8b885adbbd04971621328ba408 (patch)
tree7b57816ad795a0c6e97c9a9dff48ca4c8e1e9be2 /vejviseren
parent50ff7c209f32c655399be73bcf6a6b68b5e6856e (diff)
text corrections
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/maleriets_forbandelse.mdwn37
1 files changed, 29 insertions, 8 deletions
diff --git a/vejviseren/maleriets_forbandelse.mdwn b/vejviseren/maleriets_forbandelse.mdwn
index f179b873..64c42ab7 100644
--- a/vejviseren/maleriets_forbandelse.mdwn
+++ b/vejviseren/maleriets_forbandelse.mdwn
@@ -27,7 +27,9 @@ Christophe Battier kigger ud på os, venligt og lyttende ser det ud til.
Måske er det en maske.
Jeg forestiller mig, at han var drevet ud i rokkokotidens høflighed.
-Bedraget foregik forbavsende længe, og der skulle flugtforsøg og forhør til, før Battier røbede nogle af sine gerninger, men det var ikke alt der kom i protokollerne. I år er det historikerne Benjamin Asmussen og Anders Ravn Sørensen,
+Bedraget foregik forbavsende længe, og der skulle flugtforsøg og forhør til,
+før Battier røbede nogle af sine gerninger, men det var ikke alt, der kom i protokollerne.
+I år er det historikerne Benjamin Asmussen og Anders Ravn Sørensen,
der afslører flere af de skjulte forbindelser i bogen Maleriets Forbandelse,
der udkommer denne oktober på Gads Forlag. Den er baseret på flere års research og opdagelsder.
@@ -63,7 +65,8 @@ Hans egen flugt fører han ikke videre end den svenske havneby Marstrand,
men den var også noget af et tilholdssted for tvivlsomme erhvervsfolk i Gustav III's dramatiske regeringstid.
Der er i det hele taget tryk på handelslivet i slut-1700-tallet,
-og mange, der gerne vil blive rige eller forblive rige. Og ganske respektable personer har mange jern i ilden.
+og mange, der gerne vil blive rige eller forblive rige.
+Og ganske respektable personer har mange jern i ilden.
Flere af de skjulte forbindelser kan fremkaldes
på baggrund af Benjamin Asmussens tidligere grundforskning
med at kortlægge netværker omkring Kinahandelen.
@@ -74,7 +77,9 @@ som schweizeren Battier også tilhørte.
##Maleren
Kunsten er også med til at skabe overblik.
-Maleren Jens Juel stod bag bryllupsportrætterne. Han var en af de fornemmes yndede malere, der kan skildre både den noble selvkontrol og den naturlige holdning.
+Maleren Jens Juel stod bag bryllupsportrætterne.
+Han var en af de fornemmes yndede malere,
+der kunne skildre både den noble selvkontrol og den naturlige holdning.
Blandt hovedværkerne er billedet af købmanden Niels Ryberg (1725-1804) med søn og svigerdatter
og godset Frederiksgave i baggrunden.
Niels Ryberg var stukket af fra landsbyen
@@ -109,18 +114,34 @@ Men så dukker de op i finansmandens Emils Glückstads samling, i det første å
Den kvikke og elegante Emil var en kendt skikkelse i København
med smag for mode, kunst og fine ejendomme. Og på et tidspunkt har han føjet portrætsættet til sin store kunstsamling.
-Han overtager direktørposten i Landmandsbanken fra sin far Isak Glückstadt. Men i 1923 dør han som en knækket mand i fængslet, efter den kæmpe bank er krakket, selv efter massiv offentlig støtte. Der er mange elementer i den undergang. Kunstig oppustet likviditet, tvivlsomme investeringer i Transatlantisk Kompagni, og våbenfabrikker i Rusland, der blev nationalisteret af bolsjevikkerne under Lenin.
+Han overtager direktørposten i Landmandsbanken fra sin far Isak Glückstadt.
+Men i 1923 dør han som en knækket mand i fængslet,
+efter den kæmpe bank er krakket, selv efter massiv offentlig støtte.
+Der er mange elementer i den undergang.
+Kunstigt oppustet likviditet,
+tvivlsomme investeringer i Transatlantisk Kompagni,
+og våbenfabrikker i Rusland, der blev nationalisteret af bolsjevikkerne under Lenin.
-Hvor skandalen i Asiatisk kompagni er glemt, så er historien om det store bankkrak stadig levende. Eller næsten-bankkrak, for Landmandsbanken fik lov at overleve, og blev efterhånden fusioneret med andre pengeinstitutter under navnet Danske Bank.
+Hvor skandalen i Asiatisk kompagni er glemt,
+så er historien om det store bankkrak stadig levende.
+Eller næsten-bankkrak, for Landmandsbanken fik lov at overleve
+og blev efterhånden fusioneret med andre pengeinstitutter under navnet Danske Bank.
[[Man kan læse mere om erhverv og bankkrak i vores artikel i forbindelse med TV-serien Matadorerne.|https://byvandring.nu/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]]
-Bogen Maleriets Forbandelse går i detaljer om fallitboet efter Glückstads død. Den jødiske bankdirektør var en kändis, beundret og forhadt. Og hans fald fra tinderne var yderst interessant. Der udspillede tumultagtige scener ved tvangsauktionen på Sølyst i Klampenborg, hvor portrættet af fru Battier, blev erhvervet af staten.
-Der blev but højt bud på Tordenskjold under auktionen residensen i Fredericiagade. Men portrættet af her Battier bliver købt af en olieproducent. Da portrætterne var placeret i hver sin fornemme residens,
+Bogen Maleriets Forbandelse går i detaljer om fallitboet efter Glückstads død.
+Den jødiske bankdirektør var en kändis, beundret og forhadt.
+Og hans fald fra tinderne var yderst interessant.
+Der udspillede sig tumultagtige scener ved tvangsauktionen på Sølyst i Klampenborg,
+hvor portrættet af fru Battier blev erhvervet af staten.
+Der blev budt højt på Tordenskjold under auktionen på residensen i Fredericiagade.
+Men portrættet af herr Battier blev købt af en olieproducent.
+Da portrætterne var placeret i hver sin fornemme residens,
blev ægtefolkene nu skilt i kunsten, som de var blevet det af livet.
Fru Battier har tilbragt et århundrede i sikkerhed
i depoterne hos Statens Museum for Kunst,
-mens ægtemanden har levet en omflakkende tilværelse i kunstsamlingerne hos de allerrigeste, og har fra væggen bevidnet falitter, ulykker og familiestridigheder.
+mens ægtemanden har levet en omflakkende tilværelse i kunstsamlingerne hos de allerrigeste,
+og har fra væggen bevidnet falitter, ulykker og familiestridigheder.
[[!img battierpar.jpg class=solo caption="Fru Battier (f. Storp) synes at have klaret sin hårde skæbne bedre end manden, selv om hun ikke havde indflydelse på ulykkerne. Og man kan mærke, at hun og maleren har været på bølgelængde. Ægtemanden havde nok mere travlt med at holde facaden. Hvis manden virker mere uskarp end damen, skyldes det også at Anna Elisabeths portræt findes i skarp gengivelse på SMKs hjemmeside, hvorimod portrættet af Christophe er scannet fra bogens indercover."]]