summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2023-01-28 22:05:44 +0100
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2023-01-28 22:05:44 +0100
commit587b89630e2d1f9ea4244675286885a79510f3c0 (patch)
tree27aef091141101bbd5d2ce6ab41c85f9d41ba5d0 /vejviseren
parente8a49389a9f6cc87e163917d62a710b5025992a2 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn10
1 files changed, 5 insertions, 5 deletions
diff --git a/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn b/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn
index 1d58f858..5508ad9c 100644
--- a/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn
+++ b/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri.mdwn
@@ -26,7 +26,7 @@ Nutidens København er formet af en eksplosiv vækst i det sene 1800-tal, hvor i
## Nye tider i Gamle København
København var metropol i et koloni-imperium i 1700-tallet, med flådemagt, handelskompagnier og havnen fuld af sejlskibe. Den storhed var position var forsvundet med Englandskrigene, hvor både flådemagten og Norge gik tabt. Når 1800-tallet første del kendes som Guldalderen, skal det ikke tages bogstaveligt.
-Danmarks nedgang fortolkes af digteren Poul Martin Møller der tog job som skibspræst i 1820, i et anfald af ulykkelig kærlighed, nåede til Fjernøsten på et to års togt, og skrev undervejs digtet [Længsel efter Danmark](https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/o-r/rosen-blusser-alt-i-danas-have), med en bevidsthed om hvor langt den mægtige nation var faldet fra tinderne.
+Danmarks nedgang fortolkes af digteren Poul Martin Møller der tog job som skibspræst i 1820, i et anfald af ulykkelig kærlighed, nåede til Fjernøsten på et to års togt, og skrev undervejs digtet [Længsel efter Danmark](https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/o-r/rosen-blusser-alt-i-danas-have), med en bevidsthed om hvor langt den stolte søfartsnation var sejlet agterud.
[[!template id=note text="""Udi øst og vest, og hvor jeg vanker,
drømmer jeg om jer ved Danmarks sund.
@@ -69,9 +69,9 @@ Andre velhavende jøder forholdt sig mere diskret, som Gedalias genboen Moritz M
###Chefen på Børsen
Tietgen placerede sig centralt i Børsen. Selvom han var en ”ny mand” og udpeget til at forvalte andres penge, opbyggede han sig til en magtfaktor i forretningsverdenen . De historier rammer fyldt blev fornemt ud, så der kom en særlig mystik om Børsen, som Københavns finansielle hjerte. Bygningen blev også beklædt med røde mursten, for at se mere autentisk Christian IV-agtig ud. Og den klassiske Merkur med vinger på fødderne - gud for alkymi, handel or rygter - blev det antikke symbol for den moderne bank.
-Sammen med hans succes som forretningsmand blev Tietgen en næsten mystisk figur i sin levetid, og fik stort råderum. Da kritikken rejste sig under 1870’ernes kriseår, var han magtfuld nok til at stoppe sine modstander, og og undgå at få gransket sine manipulationer af markedet. For hans succes skyldtes ikke bare rent geni.
+Sammen med hans succes som forretningsmand blev Tietgen en næsten mystisk figur i sin levetid, og fik stort råderum. Da kritikken rejste sig under 1870’ernes kriseår, var han magtfuld nok til at stoppe sine modstander, og og undgå at få gransket sine skjulte manøvrer og manipulationer af markedet.
-Tietgens engagement førte især til en række af succeser. Det indebar at oprette et samlet sporvejsselskab, at grundlægge telefonselskabet KTAS, finansiere danske sukkerfabrikker, og få banken involveret som hovedaktionær i skibsværftet B&W.
+Tietgens engagement førte især til en række af succeser. Det indebar at oprette et samlet sporvejsselskab, at grundlægge telefonselskabet KTAS, finansiere danske sukkerfabrikker, og få banken involveret som hovedaktionær i skibsværftet B&W og rederiet DFDS.
[[Her er en liste med Tietgens selskaber. Læse den og pust ud.|/vejviseren/tietgenselskaber/]]
@@ -115,7 +115,7 @@ Omkring år 1900 var Danmarks store skibsreder HN Andersen. Han grundlagde sit
Da ØK først etablerede sig i Danmark i 1897 var det i Asia House i Københavns Frihavn .Den var opstået 1891-94 som et svar på konkurrencen fra Tyskland med Hamburgs nye store Hafenstadt og Kielerkanalen, der truede Københavns position. Det blev et prestigeprojekt, udført af toparkitekter i flotte materialer. Den moderne havn rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane, og var afspærret med dobbelte gitre, på grund af den toldfrie status.
-De store oceangåendeliners kunne lægge til på Langelinie Kaj, i stedet for at skulle sejle ind i inderhavnen. der var ruter til England,. Frankrig, New York og længere væk I dag er her krydstogtskaj om sommeren. Udviklingen fortsatte i Nordre Frihavn, som i dag rummer Århusgadekvarteret i Nordhavn.
+De store oceangående liners kunne lægge til på Langelinie Kaj, i stedet for at skulle sejle ind i inderhavnen. der var ruter til England,. Frankrig, New York og længere væk I dag er her krydstogtskaj om sommeren. Udviklingen fortsatte i Nordre Frihavn, som i dag rummer Århusgadekvarteret i Nordhavn.
[[Vores tur i Frihavnen|/frihavnen]]
@@ -148,7 +148,7 @@ Der bliver dog lavet penge i København. Men luften er renere, trafikken er stø
## Kilder
Lange, Ole: Stormogulen, C.F. Tietgen. (2006)
-Lange, Ole: Den Hvide Elefant. H.N. Andersens Eventyr og ØK. (1986).
+Lange, Ole: Den Hvide Elefant. H.N. Andersens Eventyr og ØK. (1986).
Werner, Johannes, Gedalia og hans forfædre. (1933)
Københavns økonomiske udvikling i 1800-tallet. [Danmarkshistirien.lex.dk, kapitler af Kristian Hvidt](https://danmarkshistorien.lex.dk/Byens_erhvervsliv)