summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2020-03-27 22:59:42 +0100
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2020-03-27 22:59:42 +0100
commit36127b9dbf14930207ec6f43b36927014f8a3a1a (patch)
tree17e78e5f39c15e9c26ff111c69b91648f994faf6 /vejviseren
parenta306fa8437d55446222a6de1c973416e4e384bcd (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn74
1 files changed, 44 insertions, 30 deletions
diff --git a/vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn b/vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn
index 501cc1da..7cfcd710 100644
--- a/vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn
+++ b/vejviseren/nordhavn2020marts.mdwn
@@ -1,7 +1,7 @@
[[!meta title="Gå selv guide til Nordhavnen"]]
[[!if test="included()" then="""
-[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=blog link=vejviseren/nordhavn2020marts]]
+[[!img nordhavn_metrotrappe.jpg class=blog link=vejviseren/nordhavn2020marts]]
Læs om Nordhavnens historie
og brug de to ny metrostationer som afsæt for en solotur.
Du kan også udforske videre på cykel til krydstogtskaj og skudehavn.
@@ -9,15 +9,16 @@ Du kan også udforske videre på cykel til krydstogtskaj og skudehavn.
[[Læs mere...|/vejviseren/nordhavn2020marts]]
"""
else="""
+
#Gå selv guide til Nordhavnen
-Læs om Nordhavnens historie
-og brug de to ny metrostationer som afsæt for en solotur.
+De nye metrostationer åbner uden officiel fejring, og uden den planlagte tur med byvandring.nu. Vi vil dog invitere jeg ud på en tur gennem Nordhavnens historie og nutid. Og tager du cykel med, kan du nå helt ud til, krydstogtskaj, skudehavn og og alt det hvor fremtiden er planlagt til at vokse frem.
-Du kan også udforske videre på cykel til krydstogtskaj og skudehavn. (internt link)
-Når du stiger op til den nye metroplads på Nordhavn,
-lander du i et stykke spændende københavnerhistorie – ja, faktisk danmarkshistorie.
+[[!img colocontainer.jpg class=high"]]
+
+
+Når du stiger op til den nye metroplads på Nordhavn, lander du i et stykke spændende københavnerhistorie – ja, faktisk danmarkshistorie.
I 1800-tallet, da kendte skikkelser som H. C. Andersen gik tur ved stranden
og nød udsigten over Øresund,
@@ -27,16 +28,20 @@ Hvor Nordhavn Station ligger i dag,
lå dengang et lille kalkbrænderi – anlagt i 1731 – på en lille naturlig pynt,
der stak ud i Øresund. Kystlinjen lå, hvor Strandboulevarden løber i dag.
+[[!img classenshave_kalkbrand.jpg class=high caption="Tegningen er fra strandpromenaden ved Classen Have i 1805. Det er ganske udramatisk røg fra Kalkbrænderiet på den lille pynt. Blot to år efter foregik Slaget på Rheden, og nogle af de danske fartøjer lå netop i det farvand hvor dele af Nordhavn ligger i dag."]]
+
Med tiden var der behov for en større havn,
og i 1885 blev Nordhavnen til,
med Redhavnen som en særlig havn, der forsynede skibe, som lå for anker ude i Øresund.
-Den blev i 1970’erne opfyldt, og Portland Towers troner i dag der hvor indsejlingen var.
+Den blev i 1970’erne opfyldt, og Portland Towers troner i dag der hvor indsejlingen var. På billedet kan man se den lille havn med adgang fra Nordhavnsbassinnet, og også de to tårne - tidligere siloer der er ombygget til kontorer. Her ligger blandet andet Tysklands ambassade i dag.
+
+[[!img redhavn_portland.png class=high]]
I 1891 begyndte Nordhavnen at blive udbygget i den store stil
med anlægget af en Frihavn efter fransk forbillede.
Tyskerne var gået i gang med at grave Kielerkanalen gennem det område,
Danmark mistede i 1864.
-Så det handlede både om ære og at beskytte Københavns rolle
+Så det handlede både om national stolthed, men også om at beskytte Københavns rolle
som mellemstation for skibstrafikken i Øresund.
Et område af havet mellem Kastellet og den nye Nordhavn blev inddæmmet og udgravet til havnebassiner.
@@ -45,10 +50,12 @@ I juni 1894 indviede man Københavns Frihavn – nøjagtig et år før Kielerkan
Frihavnen blev med tiden en stor succes,
og Nordhavnen blev indlemmet i området.
-Så du kan både kalde stedet for Nordhavn og Frihavn, det går ud på ét.
+Så du kan både kalde stedet for Nordhavn og Frihavn, det går ud på ét. Området omkring Nordhavn Metro hedder også Århusgadekvarteret,
+fordi den lange Århusgade går fra Østerbrogade og fortsætter ud i Nordhavnen. Som toldfrit område var Nordhavnen spærret af med et højt jerngitter ligesom Frihavnen. Der var kun adgang for folk med gyldigt ærinde, for man ville undgå smugleri.
+
+[[!img nordhavn_metrotrappe.jpg class=high caption="Udsigt fra metropladsen over mod de bygninger, hvor Riffelsyndikatet førhen lå. Billede er fra dagen før stationen åbner 28.3 2020."]]
-Området omkring Nordhavn Metro hedder også Århusgadekvarteret,
-fordi den lange Århusgade går fra Østerbrogade og er blevet fortsat ud i Nordhavnen.
+##Den store aktion i 1944
Lige omkring metrostationen ligger nogle ældre røde bygninger.
Det er det gamle Riffelsyndikat.
@@ -70,18 +77,26 @@ der standsede S-togstrafikken og advarede folk i området.
Man anede nemlig ikke hvad der ville ske, når 400 kg trotyl blev futtet af.
Det meste af sprængstoffet blev placeret i den store røde bygning,
hvor der i dag ligger en Meny-filial.
-Inde i forretningen fortælles historien på ti plancher.
-Manden bag plancherne guider for byvandring.nu og fortæller gerne i detaljer om aktionen.
-Hvis du bevæger dig ned gennem Nordhavnen, så tag en tur op på Lüders Konditag.
+
+[[!img riffelsyndikat_dagenderpaa.png class=high caption="Inde i forretningen fortælles historien på ti plancher. Plancherne er forfattet af artiklens forfatter, Morten Lander Andersen, og han fortæller og guider gerne i detaljer om aktionen. Her er en af de illustrationer forfatteren har fundet af aktionen, hvor man ser skaderne efter 400 tons sprængstof."]]
+
+En af Nordhavnens store succeer er Lüders konditag,
hvor et parkeringshus har fået legeplads for alle aldre på taget.
Det er præmieret arkitektur, og udsigten er skøn.
Hop en tur i trampolinen og se direkte ned – alle otte etager.
Der er to trapper derop, men også en elevator, hvis din kondi ikke er så god.
+NB Forår 2020 er taget lukket for besøg som andre steder med idrætsredskaber. Men Lüders er også interessant for de motiver der er standset ud i de rustrøde plader, som huset er beklædt med. Her er gengivet billeder, steder og personer fra Nordhavnens over 100 år lange historie.
+
+[[!img luederfrise.jpg class=high caption="Havnens historie udtrykt gennem huller i metal på trappen op til konditaget."]]
+
Hvis du fra Metrostationen går ud til Kalkbrænderivej,
ser du på hjørnet fire skulpturer af Bjørn Nørgaard – de fire tumlinger foran PFA’s hovedsæte.
-Tumlingerne repræsenterer menneskets fire aldre.
+Tumlingerne repræsenterer menneskets fire aldre - barndom, ungdom, voksenliv og alderdom. "Barndommen" er så skinnende at man kan spejle sig i den, hvor alderdommen er rusten og reflekterende.
+
+[[!img tumlinger.jpg class=high"]]
+
Længere fremme ligger Kalkbrænderihavnen.
Kalkbrænderierne havde gode tider engang,
@@ -89,7 +104,7 @@ og der opstod et nyt kalkbrænderi – kaldet Det Nye Kalkbrænderi,
og det før omtalte blev kreativt kaldt Det gamle Kalkbrænderi.
Her har der ligget runde bygninger til brænding af kalk.
De er væk til fordel for Svanemølleværket, som også har udspillet sin rolle.
-Måske flytter Danmarks Tekniske Museum ind.
+
Kalkbrænderihavnen er ikke industrihavn mere.
Ligesom Nordhavn har den gennemgået en forandring til nyt liv.
En forandring som stadig foregår, og meget nyt vil ske i dette område.
@@ -101,18 +116,22 @@ De er tegnet af hans søn – Kim Utzon.
Det er disse bygninger, der har inspireret til den hvide farve på den anden Metrostation, Orientkaj Station,
der er den eneste på de nye metrolinjer, der ligger over jorden, og indtil videre er endestation.
+[[!img paustiankran.jpg class=high caption="Jørn Utzons Paustiantempel, og et par gamle kraner ud mod Kalkbrænderihavnen. Den længst væk er indrettet med mødelokale i syv meters højde."]]
+
+
Navnet Orientkaj antyder områdets historie med handel fra hele verden.
Der er nogle gamle pakhuse i området, og Københavns Containerhavn bag et hegn.
Nord for Orientbasinnet ligger Copenhagen International School, som åbnede i 2017.
-Bygningen spiller i grønt og blåt, er firkantet uden at blive massiv,
-og spejler både vandet i basinnet og de stablede containere, som er de nærmeste naboer.
+Bygningen spiller i grønt og blåt, som en samling firkanter, der spejler både vandet i bassinet og de stablede containere, som er de nærmeste naboer.
Det er Københavns største skolebygning med 25.000 kvadratmeter.
Den er del af et verdensomspændende net af internationale skoler,
hvor man følger de samme læseplaner globalt.
Det skal være muligt at flytte sin familie med jobbet og have sine børn til at gå
i en tilsvarende skole i Los Angeles, Singapore eller Nairobi.
+[[!img internationalschool.jpg class=high caption="Skolen er bygget til at matche de nuværende naboer, og hvad der måtte komme af huse i fremtiden, for der er planlagt et boligkvarter, hvor containerhavnen ligger nu."]]
+
##Andre besøgsmål i havnen
@@ -120,15 +139,12 @@ Indtil 2014 var området ved Oceankaj anløbssted for de største krydstogtsskib
men det år åbnede de store krydsttogtsterminaler på Oceankaj, længst ude i Nordhavnen.
Det er et godt mål for en ambitiøs cykeltur i området,
-med vendepunkt måske fra Cruise Terminalens udsigtstårn, sydligst på Ocean Kaj.
-
-Det vil tage et par timer at opleve hele området på to hjul
+med vendepunkt måske fra Cruise Terminalens udsigtstårn, sydligst på Ocean Kaj. Det vil tage et par timer at opleve hele området på to hjul
mellem containere, gamle pakhuse og grønne arealer.
-Når man fortsætter langs metrolinien ad Sundkrogsgade fra Orientkaj Metro,
-kommer man forbi Bruun Rasmussens Showroom i en karakteristisk bygning.
-Man skal dreje til højre af Baltikavej, når man ender i Docken.
-Det er en lang og kantet vej til verdens ende.
+[[!img cruiseudsigtstaarn.jpg class=high caption="Udsigtstårnet på Ocean Kaj, med Refshaleøen og Amager Bakke i baggrunden."]]
+
+Når man fortsætter langs metrolinien ad Sundkrogsgade fra Orientkaj Metro. Det er en kantet tur hvor man skal dreje højre-venstre-højre nogle gange. Man passerer et par af auktionshusets Bruun Rasmussens afdelinger, lagerpladser for containere, ubebyggede grunde, fitness, minigolf og UNICEFs verdenslager på vej til Oceankaj med de tre store krydstogtsterminaler. Der er stor aktivitet med busser når der er anløb (i sommerhalvåret), og meget tomt alle andre dage.
Oceankaj er det ene yderpunkt vendt mod øst og syd.
Kattegatvej fører til den nordvestlige kant ved Skudehavnen bag Københavns Fisketorv
@@ -136,17 +152,15 @@ med udsigtspunkt over mod Hellerup.
Nordhavnstippen er et afspærret område mellem de to.
Her bliver der fyldt op med jord fra metroarbejde, og nyt land bliver skabt.
+[[!img skudehavnsidyl.jpg class=high caption="I udkanten af Skudehavnen."]]
+
Der er planer for bebyggelse i hele området over de næste fyrre år.
Med tiden finder vi ud af, hvor metrolinjen faktisk vil fortsætte.
Men indtil videre hedder endestationen Orientkaj.
Byvandring.nu holder øje med udviklingen og arrangerer både vandreture og cykelture i området.
-[[!img /img/bredformatbillede.jpg class=solo]]
-
-[[!img /img/hoejformatbillede.jpg class=high caption="Billedtekst, vist egentlig beregnet til kreditering."]]
-
-[[Læs mere |/vejviseren/artikellink]]
+[[!img /hoejformatbillede.jpg class=high caption="Billedtekst, vist egentlig beregnet til kreditering."]]
"""]]