summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/waagensen.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2022-06-19 21:14:55 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2022-10-28 18:01:28 +0200
commitccde3cd375bad24f1a0eba3c6d00cabb749ce491 (patch)
tree6093521467e840aa6068829639adb6491fff8952 /vejviseren/waagensen.mdwn
parent8cb452283fee77802b91174e7d51408429ff08d2 (diff)
normalize headlines to have one leading space and no trailing space
command: ``` find * -type f -name '*.mdwn' -execdir perl -pi -e 's/^(#+)\s*([^\s#].*?)\h*$/$1 $2/g;' '{}' + ```
Diffstat (limited to 'vejviseren/waagensen.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/waagensen.mdwn12
1 files changed, 6 insertions, 6 deletions
diff --git a/vejviseren/waagensen.mdwn b/vejviseren/waagensen.mdwn
index 27037496..c9c531b7 100644
--- a/vejviseren/waagensen.mdwn
+++ b/vejviseren/waagensen.mdwn
@@ -13,7 +13,7 @@ hovedstad der voksede eksplosivt. Heldigvis var der folk som Hother Waagensen
"""
else="""
-#Vejviser 1886: Guide til et gennembrud
+# Vejviser 1886: Guide til et gennembrud
Blandt de lærde rasede striden om nyt og gammelt. Landets politik lå underdrejet
i strid mellem Venstre og Højre. København voksede vildt ud over markerne,
huse sprang op, gader blev anlagt. Og om man så troede på Gud, eller sværgede
@@ -31,7 +31,7 @@ blive fortabt.
"""]]
-##Fremskridtets mand
+## Fremskridtets mand
Den 24-årige Hother Waagensen så et behov for vise andre på vej. Han samlede de
praktiske oplysninger for den voksende by i en lille bog med et kort, noget som
nemt ville passe i en frakkelomme. Hother Waagensen kom fra en beskeden borgerfamilie
@@ -45,7 +45,7 @@ forklarede Rangforordning og og opgav regler for Sørgetider – udover vogntaks
og åbningstider for byens porte. I det Moderne Gennembruds årtier var der brug
for anderledes oplysninger.
-##Kommunikation
+## Kommunikation
Der var otte telegrafstationer. Den ene lå på Stationen. Der var på Børsen, Sankt
Annæ Plads og ved Nordre Toldbod – på Nørre-, Vester- og Østerbro og på Frederiksberg.
Der var 14 telefonstationer, for de færreste havde telefon i hjemmet. Man kunne
@@ -64,7 +64,7 @@ nye Rådhus.
*Sådan ser området ud i vore dage. Palads har erstattet Jernbane- stationen, men
Cirkusbygningen står endnu.*
-##En tur i det Grønne
+## En tur i det Grønne
Fra stationen var der 20 tog i timen til Frederiksberg rejsetid fra 5 til 7
minutter (1. klasse 40 øre, 2. kl. 30 øre, 3. kl. 20 øre). Skulle man nyde godt
af Frederiksbergs forlystelser var der andre muligheder for at komme frem. Der var
@@ -77,7 +77,7 @@ til Skovshoved ved Bellevue. Strandvejen var for det meste en sandet landevej,
som blev brugt af fiskerkoner på vej med deres varer ind til Fisketorvet
ved Gammel Strand og der omkring.
-##Høflig ledsagelse
+## Høflig ledsagelse
Et særligt afsnit handler om bybude. Der var et politikontrolleret korps af hvidklædte
mænd til det hårde og trivielle arbejde i den nye tid. De kunne udbringe breve og
pakker (20 øre), og for et gebyr bringe svar tilbage (30 øre). Men taksterne opgiver
@@ -91,7 +91,7 @@ på skovtur med sporvogn.
[[!img large.jpg class=tall]]
Billede fra Københavns Museum.
-##Her gik grænserne
+## Her gik grænserne
Taksterne for bybudene galdt området inden for linjen Colbjørnsensgade, søerne og
Kastelsvejen og Christianshavns vold. Den anden takstzone løb langs bl.a. Valdemarsgade,
Ørstedsvej, Griffenfeldsgade, Blegdamsvejen og Rosenvængets Sidevej. Samt ”Amagerbro