summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2015-02-11 03:11:02 +0100
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2015-02-11 03:11:02 +0100
commite4a3b1df11ac7d9c2009bdb8d74cc9edcd9818d6 (patch)
tree4660d4a92ae4a0bfbf47b28d57aeb24c324de4b5 /vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn
parent56a9b258bdf9e168e21c3391a78899589b9dbd62 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn17
1 files changed, 9 insertions, 8 deletions
diff --git a/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn b/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn
index 34db6dc2..7f6678d2 100644
--- a/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn
+++ b/vejviseren/toveditlevsen_essay.mdwn
@@ -49,7 +49,7 @@ Tove Ditlevsen står ansigt til ansigt med sig selv på Rådhuspladsen, gennem e
Gustaf Munch-Petersens død placerer første del i 1938. De ca. 31 år gik med 25 udgivelser, 4 ægteskaber 3 børn og et par større psykiske sammenbrud.
Men det er kun *hvis* man tør tro på, hvad der står i et digt.
-Digtet forgår – og turen starter på Rådhuspladsen. I sidste år bevægede Tove sig ikke gerne mere en en kilometer fra herfra. For selv om hun havde brudt grænser, rekorder og normer hele sit liv, levede hun som regel i en lille verden. ”Lille Verden” er også titlen på hendes anden digtsamling fra 1942, med en af de digte, som folk altid vil huske hende for, ”De Evige Tre”.
+Digtet foregår – og turen starter på Rådhuspladsen. I sidste år bevægede Tove sig ikke gerne mere en en kilometer fra herfra. For selv om hun havde brudt grænser, rekorder og normer hele sit liv, levede hun som regel i en lille verden. ”Lille Verden” er også titlen på hendes anden digtsamling fra 1942, med en af de digte, som folk altid vil huske hende for, ”De Evige Tre”.
*Der er to mænd i Verden,*
*der bestandig krydser min Vej,*
@@ -73,7 +73,7 @@ Begge to var fremmede fugle på parnasset i hvert deres århundrede. Men det er
[[!img td_ogbror.jpg size=250x caption="Barndomsbillede af Tove og hendes bror Edvin netop ved Glyptoteket på HC Andersen Boulevard. Familien var fattig, men kulturelt ambitiøs."]]Vejen ned af den fine Boulevard er et godt sted at overveje det sociale. At det er dyrt at være fattig. Ikke at Tove Ditlevsen på den måde var politisk, men hun var socialt bevidst, og forstod folks vilkår. Derfor bestyrede hun også Familiejournalens brevkasse gennem 1960’erne og op i 1970’erne.
-Fra 1960 til sin død boede hun på en fornem adresse på HC Andersens Boulevard 41 – indtil 1971 med Victor Andreasen, sin fjerde mand og stormfulde kærlighedspartner. Det var et ægteskab mellem to store personligheder. Han var den fattige dreng fra en jysk landarbejderfamilie, der droppede karrieren i Centraladministrationen til fordel for den krævende opgave at genoplive Ekstrabladet. Han indførte kampagnejournalistikken i Danmark på godt og ondt. Begge stammede fra samfundets bund. Begge nåede højt op på mulighedernes himmel i det nye Danmark efter Anden Verdenskrig. Det var før de brændte ud og brændte hinanden af i denne respektable ejendom i embedsmandskvarteret.
+Fra 1960 til sin død boede hun på en fornem adresse på HC Andersens Boulevard 41 – indtil 1971 med Victor Andreasen, sin fjerde mand og stormfulde kærlighedspartner. Det var et ægteskab mellem to store personligheder. Han var den fattige dreng fra en jysk landarbejderfamilie, der droppede karrieren i Centraladministrationen til fordel for den krævende opgave at genoplive Ekstrabladet. Han indførte kampagnejournalistikken i Danmark på godt og ondt. Begge stammede fra samfundets bund. De nåede højt op på mulighedernes himmel i det nye Danmark efter Anden Verdenskrig. De havde samliv med skænderier og sidespring, men også med passion og ligeværd. Det var før de brændte ud og brændte hinanden af i denne respektable ejendom i embedsmandskvarteret.
I de sidste linier af ”de Evige Tre” står der
*…én gang hver hundrede år kan det ske*
@@ -81,9 +81,9 @@ I de sidste linier af ”de Evige Tre” står der
[[!img td_va_vejviser.jpg size=500x class=solo caption="Fra Kraks Vejviser, 1965"]]
-Og det var måske Toves lykke og ulykke – at hun fandt den store kærlighed, og at den store kærlighed ikke kunne holde. Huset i HC Andersens Boulevard blev scenen for ægteskabets sammenbrud. Sådan en undergang er beskrevet i romanen Vilhelms Værelse, hvor Tove Ditlevsen frit og nådesløst bruger sig selv og sine omgivelser i en beretning om ægteskabeligt forlis skrevet mellem sine to selvmord – det i 1974, hvor hun blev fundet, og det i 1976, hvor hun havde gemt sig godt.
+Og det var måske Toves lykke og ulykke at hun fandt den store kærlighed, og at den store kærlighed ikke kunne holde. Huset i HC Andersens Boulevard blev scenen for ægteskabets sammenbrud. Sådan en undergang er beskrevet i romanen Vilhelms Værelse, hvor Tove Ditlevsen frit og nådesløst bruger sig selv og sine omgivelser i en beretning om ægteskabeligt forlis skrevet mellem sine to selvmord. Det ene var i 1974, hvor hun blev fundet og genoplivet. Det andet var i 1976, hvor hun havde gemt sig godt.
-Det larmer på Boulevarden af biler på vej til og fra Amager. Boulevarden var anlagt til promenade i 1890’erne, og ikke hovedvej i tre spor. Men folk har en gang fået bil. Der er dusinvis gange flere familier med sammenbragte børn og to forældre der tjener penge og har position uden for hjemmet. Tove og Viktor var pionerer i den genre. De havde levet 10 gode år sammen i en ramponeret villa i Birkerød med børn og en festligt desorganiseret husholdning, for begge havde karriere. Der var ingen af dem der rigtig havde tid og energi til alt det vedligehold som kernefamilien krævede før opvaskemaskinen. Reelt krævede kernefamilien den hjemmegående husmors kyndige hånd. Far-mor-og-børn var idealet som man sigtede efter – og høj som lav kunne kæntre imod. Det er stadig et ideal for mange.
+Det larmer på Boulevarden af biler på vej til og fra Amager. Boulevarden var anlagt til promenade i 1890’erne, og ikke hovedvej i tre spor. Men folk har nu en gang fået bil. Der er dusinvis gange flere familier med sammenbragte børn og to forældre der tjener penge og har position uden for hjemmet. Tove og Viktor var pionerer i den genre. De havde levet gennem 50'erne i en ramponeret villa i Birkerød med børn og en festligt desorganiseret husholdning. Begge havde karriere, og der var ingen af dem der rigtig havde tid og energi til alt det vedligehold som kernefamilien krævede før opvaskemaskinen. Reelt krævede kernefamilien den hjemmegående husmors kyndige hånd. Far-mor-og-børn var idealet som man sigtede efter – og høj som lav kunne kæntre imod. Det er stadig et ideal som det er svært at ryste af sig.
[[!img td_opvaskflugt.jpg size=250x caption="Ib Spang Olsen lavede denne illustratiion til Tove Ditlevsens Essay *Flugten fra Opvasken*. Det er rart at tænke på at kreative mennesker også havde svært ved at holde hus i 50'erne."]]
@@ -92,9 +92,9 @@ Kryds Boulevarden og gå mod Politigården, forbi kasseagtige ejendomme, Nykredi
Tove var psykotisk – som det hed – og indlagt i perioder. Romanen Ansigterne fra 1968 beskriver sammenbruddet for hendes karakter – Lise Mundus. Før psykosen var der stofferne. Viktor havde fundet hende og reddet hende ud af det misbrug, som hun havde udviklet i sit tredje ægteskab Sidste bind af hendes erindringer har titlen ”Gift” og dobbelttydigheden er tilsigtet. Måske er hendes tredje man – lægen – ikke så skyldig som han fremstilles i bogen, men Tove var narkoman i sit ægteskab da Viktor fandt hende i 1950. Han forlod børn og kone, og stod ved siden af hende i kampen mod afhængigheden.
-[[!img td_vb_elefanter.jpg size=500x class=solo caption="Elefanter glemmer aldrig. Men selv de kan ikke altid kende digt fra virkelighed. Bag Nykredits elefanter, et hjørne af Politigården"]]Hvad der er digt og virkelighed i erindringer og romaner er aldrig helt klart. Nogle har klaget over den behandling de fik i hendes prosa – bl.a. digteren Piet Hein. Andre mennesker der var tæt på hende accepterede at det var reglerne der gjaldt. Den anklagede kan altså ikke bare påberåbe sig utilregnelighed, men også digterskæbne.
+[[!img td_vb_elefanter.jpg size=500x class=solo caption="Elefanter glemmer aldrig. Men selv de kan ikke altid kende digt fra virkelighed. Bag Nykredits elefanter, et hjørne af Politigården"]]Hvad der er digt og virkelighed i erindringer og romaner er aldrig helt klart. Nogle har klaget over den behandling de fik i hendes prosa – bl.a. digteren Piet Hein. Andre mennesker der var tæt på hende accepterede at det var reglerne der gjaldt. Den anklagede kan altså ikke bare påberåbe sig utilregnelighed, men også sin digterskæbne.
-I en af sine brevkassesvar skriver en kvinde på 25 med 5 børn, at hun vil stikke af fra manden med en yngre gift elsker, som hun i øvrigt skal have barn med. Tove Ditlevsen opregner i sit svar: *”7 børn, 2 kvinder og 2 mænd. Det er 11 personer, hvoraf 9 er sagesløse. Så høj en pris er den lykke ikke værd….”* sådan starter det fornuftige råd.
+I en af brevene til Familiejournalen skriver en kvinde på 25 med 5 børn, at hun vil flytte fra manden til en yngre gift elsker, som hun i øvrigt skal have barn med. Tove Ditlevsen opregner i sit svar: *”7 børn, 2 kvinder og 2 mænd. Det er 11 personer, hvoraf 9 er sagesløse. Så høj en pris er den lykke ikke værd….”* sådan starter hendes fornuftige råd.
Jeg kan umiddelbart tælle 7 børn, 2 kvinder og 4 mænd – 13 personer, hvoraf 9 nok er sagesløse - der blev involveret i Toves udenoms- og indenomsægteskabelige ødelæggelser. Selvfølgelig kan Toves råd være lige så velment, som det er velinformeret. Vi er her ikke for at dømme, men for at undres over kunsten og livet – og vi kan forlade Politigårdens knugende skygge, og gå over i Glyptotekets have mellem skulpturer som digte i bronze.
@@ -112,7 +112,8 @@ Teksten er kendt med musik af Ann Linnet. Her står Tove spejlet igen. Vi er nå
Den nyeste statue der er opstillet er Trold der Lugter Kristenblod, fuld af dæmoni, som minder mig om Toves digte om hekse, riddere og drager der er i slutningen af samlingen ”Den Hemmelige Rude” fra 1961.
-Dette er en historie fortalt bagfra. Helge fortalte mig at historier kunne fortælles fra flere retninger. Helge var god til at gentage sig selv. Helge Andersen underviste mig i dansk i Gymnasiet 1979-82, og havde adgang til begejstring, og brugte gentagelsen som redskab. ”Lad være med at starte historien med Adam og Eva” gentog han atter og atter. Vi kunne grine af Helges faste fraser i klassen. Men udvalgte af dem sad fast og har givet mere og mere mening gennem tiden.
+###Denne vandring i Tove Ditlevsens spor er en historie fortalt bagfra.
+Helge fortalte mig at historier kunne fortælles fra flere retninger. Helge var god til at gentage sig selv. Helge Andersen underviste mig i dansk i Gymnasiet 1979-82, og havde adgang til begejstring, og brugte gentagelsen som redskab. ”Lad være med at starte historien med Adam og Eva” gentog han atter og atter. Vi kunne grine af Helges faste fraser i klassen. Men udvalgte af dem sad fast og har givet mere og mere mening gennem tiden.
Et af de digte Helge trak af stald flere gange var af Tove Ditlevsen. Erkendelse hedder der, og her er to strofer fra en helhed af pinagtig spænding.
@@ -233,7 +234,7 @@ Tove Ditlevsen: ”Vilhelms Værelse” (1975)
Tove Ditlevsen: Med Venlig Hilsen, Tove ditlevsen (1972, Breve til Familiejournalens Brevkasse og Toves svar.)
Svend Ove Gade: Uhlanen (2002, Biografi af Victor Andreasen)
Harald Mogensen (redaktør): Om Tove Ditlevsen (1976, Erindringsbog fra Forlaget Forum)
-Tom Kristensen: Hærværk (1930) og Mindedigt til Gustaf Munch-Peters (1938)
+Tom Kristensen: Hærværk (1930) og Mindedigt til Gustaf Munch-Petersen (1938)
"""]]