summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2021-06-15 21:48:01 +0200
committerSiri Reiter <siri@pjones.dk>2021-06-21 20:29:23 +0200
commitd67185e1241e8c0a195f6f3f7e3a8c105ce1b1ff (patch)
tree98699a3747f2f33223c3fdc534c1bd83373040fa /vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
parent72953dd0e4cd6ede910b75a84899c84540897d60 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn6
1 files changed, 4 insertions, 2 deletions
diff --git a/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn b/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
index ca470465..db1c53b8 100644
--- a/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
+++ b/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
@@ -44,6 +44,8 @@ Når jeg taler om Stedsbåren Udendørs Undervisning, er det fordi stedet er uni
Udskolingsklasserne kan bruge mere udendørs undervisning, men der er generelt mindre tid til det, og færre tilbud i Skoletjeneste. Samtidig bliver de faglige krav skærpet, og der er baggrund for målrettede ekskursioner.
+[[!img skater_kirke.jpg class=solo caption="Skaterbanen ved Enghave Plads og i baggrunden Kristkirken, hvor Tove Ditlevsen blev konfirmeret, og hvorfra hun i 1976 efter eget ønske blev begravet."]]
+
##De unge på udebane
En udfordring er at unge har et etableret forhold til at være ude i byen, som er separat fra undervisningen, og at butikker og byliv kan tage deres opmærksomhed. De kan gå i en modus af fritid og blive mindre opmærksomme. Derfor skal de jævnligt bringes til stede og til bevidsthed om stedet.
@@ -53,7 +55,7 @@ Der kan være et problem med parallel viden, hvor eleverne opererer med en priva
Mere generelt kan elevernes opfattelse af ”ekskursion” og ”undervisning” komme i vejen for læringen. Hvis de fx har oplevet at udendørs bevægelse er ren transport, eller forveksler en faglig udflugt med en social. De skal koncentreres via øjenkontakt, samtale og mindes om hvad rammerne for turen er.
Deres oplevelse af stedet skal inddrages i undervisningen, og de skal inviteres til dialog. Jeg sørger for at beskrive det de faktisk ser, og få det med i dialogen. Hvad er bygningers alder og mulige funktion? Kan de se årstal. Se at en nuværende stuelejlighed er en tidligere butik. Er husene bygget for de rige eller for de fattige? Spørgsmålene gør de unge tilstedeværende og observerende snarere end at være tilskuere, og opbygger en forventning. Byrummets lyde og visuelle forstyrrelser er en del af oplevelsen, og man skal anerkende disse, for at de opleves som del af helheden, i stedet for at blive Hvis en lastbil kommer larmende forbi, holder man en kort pause, og holder øjenkontakt. Ved at være i pagt med omgivelserne gør man omgivelserne relevante.
-[[!img skater_kirke.jpg class=solo]]
+[[istedgade_1912.jpg class=solo caption="Selvom Vesterbro ikke var det pæneste kvarter, var Istedgade en aktiv handelsgade i starten af det 20. århundrede, med mange fristelser og farer. Reklameplakat fra 1912"]]
##Veje til Barndommens Gader
*"Gaden ligner en pige, der ligger på ryggen med hovedet ved Enghave Plads, ungt og uskyldigt med grønne træer, springvand og Frelsens Hær-møder hver onsdag med sang, bekendelse og guitarklimpren. Men ved Gasværksvej spredes benene og strækker sig lange og letsindige ned mod banegården.”*
@@ -74,7 +76,7 @@ Vandringen går fra Enghave Metro – med et blik på Enghaveparken – og op ti
Den går bag om bygningen gennem et tidligere industriområde (hvor der nu er børnehave og supermarked) og ud ad en passage til Hedebygade. Dette bygger op til det tætte møde med Tove Ditlevsen og hendes liv og fiktion.
-[[!img hedebygde_still.jpg class=solo caption="Hedebygade fra filmen Barndommens Gade, med fortiden genskabt i 1987."]]
+[[!img hedebygade_still.jpg class=solo caption="Hedebygade fra filmen Barndommens Gade, med fortiden genskabt i 1987."]]
###Ind i kroppen, ud på gaden. Hedebygade som Barndommens Gade.