summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2022-06-19 21:14:55 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2022-10-28 18:01:28 +0200
commitccde3cd375bad24f1a0eba3c6d00cabb749ce491 (patch)
tree6093521467e840aa6068829639adb6491fff8952 /vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
parent8cb452283fee77802b91174e7d51408429ff08d2 (diff)
normalize headlines to have one leading space and no trailing space
command: ``` find * -type f -name '*.mdwn' -execdir perl -pi -e 's/^(#+)\s*([^\s#].*?)\h*$/$1 $2/g;' '{}' + ```
Diffstat (limited to 'vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn48
1 files changed, 24 insertions, 24 deletions
diff --git a/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn b/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
index 00df0cfd..d31c91c8 100644
--- a/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
+++ b/vejviseren/tove_ditlevsen_paa_stedet.mdwn
@@ -11,9 +11,9 @@ Om hvordan vi bruger en byvandring på Vesterbro som stedsbåren undervisning, t
"""
else="""
-#Med Tove Ditlevsen på stedet - Udendørs Undervisning i Barndommens Gade
-##Stedsbåren undervisning på Vesterbro, til at styrke faglighed og dannelse hos de store elever.
-###Paul Hartvigson, historiker cand. phil., guide, geograf, meritlærer.
+# Med Tove Ditlevsen på stedet - Udendørs Undervisning i Barndommens Gade
+## Stedsbåren undervisning på Vesterbro, til at styrke faglighed og dannelse hos de store elever.
+### Paul Hartvigson, historiker cand. phil., guide, geograf, meritlærer.
---
@@ -36,7 +36,7 @@ Dannelse indebærer også at kunne høre andre på tværs af forskellige udgangs
[[!img hedebygade_digttekst.png class=solo caption="Billedet er fra Hedebygade 1945, indkørsel til tømmerpladsen over for ejendommer hvor Tove Ditlevsen voksede op ca. 20 år tidligere."]]
-##Stedet og det faglige
+## Stedet og det faglige
Vesterbro er et tidligere arbejderkvarter af blakket rygte,
som bærer på historier om fattigdom, hårdt arbejde og solidaritet,
sidegader med gamle lejekaserner og spor af industri.
@@ -54,7 +54,7 @@ når jeg skal gøre stedet relevant.
Det gøres for at bruge stedet bedst muligt,
og ikke for at udelukke ikke andre læsninger.
-##Stedsteori
+## Stedsteori
Steder er ikke bare steder.
De har en ladning og betydning,
der påvirker vores tilstedeværelse, og dermed også undervisningen.
@@ -71,7 +71,7 @@ Stedets betydning for undervisning diskuteres nærmere af David A Gruenewald,
i stedets perceptuelle, sociologiske, ideologiske, økologiske aspekt.
Jeg har derudover overvejet, hvorledes stedets ladning og betydning kan ændre sig over tid.
-##Udeskole
+## Udeskole
Gennem 2010’erne er der foretaget forskning i og udvikling i udeskole i Danmark.
Flere resultater af forskningen kan bruges til at belyse
og udvikle udendørs undervisning generelt.
@@ -96,7 +96,7 @@ og der er baggrund for målrettede ekskursioner.
[[!img skater_kirke.jpg class=solo caption="Skaterbanen ved Enghave Plads og i baggrunden Kristkirken, hvor Tove Ditlevsen blev konfirmeret, og hvorfra hun i 1976 efter eget ønske blev begravet."]]
-##De unge på udebane
+## De unge på udebane
En udfordring er at unge har et etableret forhold til at være ude i byen,
som er separat fra undervisningen,
og at butikker og byliv kan tage deres opmærksomhed.
@@ -112,7 +112,7 @@ Kirsten Pauldan (2010) beskriver problemer af denne natur ifht. undervisning i n
I E-læringskurset om Udeskole (Aarhus 2017)
behandles problemet i afsnittet Vidensformer og Hukommelse (s. 69 - 71).
-###Undervisningen i byens flow
+### Undervisningen i byens flow
Mere generelt kan elevernes opfattelse af ”ekskursion” og ”undervisning” komme i vejen for læringen.
Hvis de fx har oplevet at udendørs bevægelse er ren transport,
eller forveksler en faglig udflugt med en social.
@@ -138,7 +138,7 @@ Ved at være i pagt med omgivelserne gør man omgivelserne relevante.
[[!img istedgade_1912.jpg class=solo caption="Selvom Vesterbro ikke var det pæneste kvarter, var Istedgade en aktiv handelsgade i starten af det 20. århundrede, med mange fristelser og farer. Reklameplakat fra 1912"]]
-##Veje til Barndommens Gader
+## Veje til Barndommens Gader
*"Gaden ligner en pige, der ligger på ryggen med hovedet ved Enghave Plads, ungt og uskyldigt med grønne træer, springvand og Frelsens Hær-møder hver onsdag med sang, bekendelse og guitarklimpren. Men ved Gasværksvej spredes benene og strækker sig lange og letsindige ned mod banegården.”*
(Barndommens Gade, 1943).
@@ -156,7 +156,7 @@ Det er noget jeg fortæller de unge om ved begyndelsen af en tur.
[[!img toverute.png class=solo caption="Kort over steder nævnt i artiklen, produceret i skyndingen på Google Maps."]]
-###Istedgade som Barndommens Gade
+### Istedgade som Barndommens Gade
Der er mere til Tove end man lige tror.
Barndommens Gade er således tre forskellige værker,
nemlig et digt (1942), en roman (1943) og en film (1987).
@@ -183,7 +183,7 @@ Dette bygger op til det tætte møde med Tove Ditlevsen og hendes liv og fiktion
[[!img hedebygade_still.png class=solo caption="Hedebygade fra filmen Barndommens Gade, med fortiden genskabt i 1987."]]
-###Ind i kroppen, ud på gaden. Hedebygade som Barndommens Gade.
+### Ind i kroppen, ud på gaden. Hedebygade som Barndommens Gade.
Turen går nu til de to andre udtryk i Barndommens Gade.
Den oplagte er Hedebygade, hvor Tove selv voksede op i baggården 30 A, hvor baghuset er bevaret.
Hedebygade er også den aktuelle location for filmen fra 1987,
@@ -224,7 +224,7 @@ at det var sådan mange mennesker boede i Danmark før i tiden.
[[!img tovebaggard.png class=solo caption="Tove Ditlevsen på genbesøg i baggården Hedebygade 30A. Foto: Birthe Melchiors ca. 1950"]]
-###Ude blandt facaderne
+### Ude blandt facaderne
Betjentene færdedes

to og to.
De hvide

@@ -254,7 +254,7 @@ det snævre fysiske og sociale rum hun befandt sig i.
Men selvom den sociale kontekst er fremmed for de fleste,
så kender alle teenagere pinlighedens element.
-##Det forgangne Vesterbro og det nuværende
+## Det forgangne Vesterbro og det nuværende
Romanen foregår engang hvor der i stuen eller kælderen på enhver ejendom var butikker,
og ikke stuelejligheder eller cykelkældre.
Tove Ditlevsen voksede op i en bydel med ca. 85.000 mennesker,
@@ -270,7 +270,7 @@ Men sådan er tilfældet Tove Ditlevsen.
Og det er en frugtbar diskussion, om man kan skille kunstneren og værket.
Den diskussion går ud over det rent danskfaglige, og hører til feltet dannelse.
-###Tove erindret på Vesterbro
+### Tove erindret på Vesterbro
[[!img tovedigt_bascom.jpg class=solo caption="Design ved Bascom / Katrine Clante, 2015."]]
Tove Ditlevsens Plads er en lille plads foran Tove Ditlevsens Skole (tidlige Matthæusgades skole).
@@ -292,7 +292,7 @@ end det var i hendes formative år i barndommen.
[[!img saxogadekorridor.jpg class=solo caption="Fotografi af lejlighedskorridor i Saxogade 17-19. Hvis Tove Ditlevsen havde overvejet en faktisk bygning til at være Esters Barndomshjem, så er det nok ikke nr. 17 i Saxogade, hvilket var en usigelig og ubeboelig bygning. Det kunne så have været Dannebrogsgade 17, som stadig er bevaret tæt på Otto Krabbes Plads, hvor hjertet af Vesterbros slum lå. Man kan ikke direkte formode at forfatterinden har været så konkret Men man må godt fremsætte ideen i undervisningen."]]
-###Midt i den tredje Barndommens Gade er det usigelige blevet destrueret
+### Midt i den tredje Barndommens Gade er det usigelige blevet destrueret
Turen fortsætter ad Vesterbros sidegader, der engang var berygtede.
Man kan se ændringer i byrummet fx omkring Saxogade Otto Krabbes Plads,
hvor det fattigste Vesterbro er revet ned.
@@ -316,7 +316,7 @@ Derfor var det heller ikke til rådighed som lokation for filmen i 1987.
[[!img istedgadefortorv2020.jpg class=solo caption="Istedgade 2021 med brede fortorve, byudstyr og et roligt byliv."]]
-##Tilbage på Istedgade
+## Tilbage på Istedgade
*Det er herligt at stjæle i store butikker
Hvor lagrene bugner i østerlandsk pragt
Hvor varerne hen langs diskene ligger
@@ -347,7 +347,7 @@ Jeg ved ikke hvad hun ville sig om vigtigheden af at tage en ungdomsuddannelse.
Ingen er fuldkommen, men vi kan vise vej så godt vi magter.
-##Konklusion
+## Konklusion
Stedet for undervisningen kan bruges bevidst til at åbne det faglige indhold.
Det gør man netop ved at respektere elevernes tilstedeværelse,
og sørge for at de er indlevende observatører og ikke kun tilskuere.
@@ -362,18 +362,18 @@ I tanken eller i virkeligheden.
---
-##Referencer
-###Barndommens Gade
+## Referencer
+### Barndommens Gade
Barndommens Gade (digt 1942, fra digtsamlingen Lille Verden)
Barndommens Gade (roman, 1943, Gyldendal 2020 udgave, med efterord af Pia Fris Laneth)
Barndommens Gade (film 1987, inst. Astrid Henning Jensen)
-###Andre Tove Ditlevsen tekster citeret i artiklen.
+### Andre Tove Ditlevsen tekster citeret i artiklen.
Umoralsk Vise fra Pigesind (1939)
Regn fra De Voksne (1969)
Tove Ditlevsen, Samlede Digte, Gyldendal 1996.
-###Digte jeg bruger på turen, som ikke er nævnt i artiklen
+### Digte jeg bruger på turen, som ikke er nævnt i artiklen
Erkendelse (Pigesind)
Selvportræt 3 (De Voksne)
Lean Nielsen. Hygge i Hedebygade fra digtsamlingen af samme navn.
@@ -384,7 +384,7 @@ Lean Nielsen. Hygge i Hedebygade fra digtsamlingen af samme navn.
---
-###Faglige tekster
+### Faglige tekster
Ejbye-Ernst, N. Barfod, K. og Bentsen, P,: Udendørs Didaktik for lærere og pædagoger (2017, Reitzel)
Ejbye-Ernst, N. og Eggersen, D.V. (Red. 2018): E læringskursus om Udeskole (Aarhus, Via University College, 2018)
Gruenewald, David A.: Foundations of Place: A Multidiciplinary Framework for Place-Conscious Education. (American Educational Research Journal, 2003.)
@@ -392,8 +392,8 @@ Paludan, Kirsten, Videnskaben, Verden og Vi (2010, Aarhus Universitetsforlag)
---
-##Noter
-###Tove Ditlevsens erfaring, fortalt andre steder
+## Noter
+### Tove Ditlevsens erfaring, fortalt andre steder
Det er en diskussion for sig,
hvordan formidlingen og udbyttet kunne flyttes til et andet lignende miljø,
fx kombineret med lokale tekster og oplysninger.