summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/taktogtone1918.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2018-01-18 00:11:41 +0100
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2018-01-18 00:11:41 +0100
commit1e38a41673192c23544493a9287ad101809d95c3 (patch)
tree319a5db3b52773f583878afff386534640672ee5 /vejviseren/taktogtone1918.mdwn
parentdfdba898c5bf0cf6a8290f750c9fc2961410dfd9 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren/taktogtone1918.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/taktogtone1918.mdwn14
1 files changed, 9 insertions, 5 deletions
diff --git a/vejviseren/taktogtone1918.mdwn b/vejviseren/taktogtone1918.mdwn
index d6e537aa..732e5ebf 100644
--- a/vejviseren/taktogtone1918.mdwn
+++ b/vejviseren/taktogtone1918.mdwn
@@ -57,6 +57,8 @@ Der galdt særlige for visitkort, hvis den man vil besøge ikke var hjemme.
*"Naar man personligt afleverer Visitkort, bør hele den højre Side af Kortet ombøjes, og sender man en Tjener op fra Vognen, bøjes det højre Hjørne, hvis Ingen er hjemme. Sædvanligvis ombøjes dog kun Hjørnet, ogsaa naar man selv afgiver Kortet, da Folk sjældent er inde i disse indviklede Regler. Kun endnu et: Forsøg at undertrykke en altfor tilfreds Mine ved Budskabet om, at Ingen er hjemme. Det kan blive rapporteret derinde.*
+[[!img takttone_visitkort.jpg class=high caption="Jeg kan ikke finde et billede af, hvordan et visitkort evt. skal bøjes, men dette er mit gæt. Billedet er fra Rudolf Tegners skulpturpark Rusland ved Drønningmølle, en særpræget samtidig symbolist."]]
+
Der er også råd til den moderne kommunikation: *"Vær høflig i en Telefon. Først mod Damen. Dernæst mod Den, De skal snakke med. Hvis De siger noget uvenligt til ham, saa husk, at han ikke kan se paa Deres Ansigt, at De ikke mener det saa slemt."*
Den første del af rådet minder om at telefonien i var varetaget af (ugifte) kvinder. Den anden del af rådet er gangbar mønt i dag, som også gælder på sociale fora på internettet.
@@ -72,6 +74,8 @@ Takt og Tone skriver om andre moderne udfordringer som unge der forlover sig på
*"Er der noget Punkt, hvor Mangel paa god Tone – eller for at sige det rent ud – Uopdragenhed breder sig efter en stor Maalestok, saa er det i Cyklesporten. Lære og Butiksdrenge er ligefrem livsfarlige, naar de i snævre Gader, omtrent liggende paa Maven, halser afsted med uartige Tilraab til de ældre Fodgængere, der passerer Kørebanen eller vover at færdes paa denne, som Cyklisterne betragter sig som Eneejere af. Det er som om der farer en Djævel i ellers medgørlige Ynglinge, naar de bestiger en Cykle.”*
+[[!img nrvoldcykel1918.jpg class=high caption="Cykler på Nørrevold, ved den nuværende Nørrebro Station."]]
+
I dag har vi ikke cykelbude, og det er ikke kun ”yndlinge der gør trafikken usikker. Raseriet rammer bredere. Undertegnede skribent på over de halvt hundrede med grånende hår skal indrømme at han ofte bryder flere regler i cykeltrafikken. Så de følgende råd er helt aktuelle.
* "Kør med moderat Fart, hvor der færdes mange Fodgængere."
@@ -103,7 +107,7 @@ Det er krævende forhold, men 1918 var kun tre år efter kvinderne fik valgret,
Emma Gad var mor til Urban Gad – født 1879 og opkaldt efter faderen. Han blev en af Danmarks første filminstuktører, og vae gift med skuespillerinden Asta Nielsen, som blev en verdensstjerne Det ægteskabelige samarbejde nærheden varede fra 1910 til 1915, og parret blev skilt i 1918, hvor Takt og Tone udkom med et længere kapitel om konduiten omkring skilsmisser. Emma Gad var på højde med udviklingen.
-[[!img astaurbsn.jpg class=high caption="Her er det celebre par. Asta Nielsen blev en af de første verdensstjerner i filmen, og gjorde karriere i Tyskland, indtil hun kom på tværs af naziregimet i 30'erne. Urban blev ved med at være instruktør og producent, i Tyskland og Danmark"]]
+[[!img astaurban.jpg class=high caption="Her er det celebre par. Asta Nielsen blev en af de første verdensstjerner i filmen, og gjorde karriere i Tyskland, indtil hun kom på tværs af naziregimet i 30'erne. Urban blev ved med at være instruktør og producent, i Tyskland og Danmark"]]
En af de sensationelle film Urban og Asta lavede sammen var jalousidramaet Afgrunden fra 1910, der er kendt for den inciterende gauchodans mellem Asta Nielsen og Poul Reumert. Hvis man ser begyndelsen af filmen kan man få en sporvognstur med Linie 1 fra Vesterbrogade ved Gasværksvej og til Frederiksberg Have. Og man kan også se Takt og Tone i praksis, hvor den unge mand (spillet af Robert Dinesen) ikke henvender sig til en dame uden et ordentligt påskud.
@@ -115,10 +119,10 @@ Man mærker at instruktøren havde godt styr på omgangsformernes grammatik. Og
[[Læs mere |/vejviseren/artikellink]]
-##Kilder
-Schifters Bådlaug på Holmen har afsnit om områdets historie på sin hjemmeside <http://www.baadlaug.dk>
-København Før nu og Aldrig, 2. udgave 1998 bind 12-13
-Københavns Stadsarkiv
+##Kilder
+Emma Gad, "Takt og Tone" (1918).
+ <http://www.emmagad.dk>
+
"""]]