summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/panoptikon/index.md
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2022-06-19 21:48:10 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-06 10:37:09 +0200
commit30b9669ea95e6b3b4f48a25c8045c2b4f551dacd (patch)
tree2388bf9d3c5a3b617341285f284e888f5dd4c41e /vejviseren/panoptikon/index.md
parente30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (diff)
convert img and template directives to shortcodes
command: ``` find * -type f -name '*.md' -execdir perl -gpi -e 's/\[\[!img\s+([^\s\]"]+)(\s(?:[^\]]|"[^"]*")+?)?\s*\]\]/{{ img(path="$1"$2) }}/g; s/\[\[!template\s+id="?(columns|note|video)"?\s+([^\]]+?)\s*\]\]/{{ $1($2) }}/g;' '{}' + ```
Diffstat (limited to 'vejviseren/panoptikon/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/panoptikon/index.md16
1 files changed, 8 insertions, 8 deletions
diff --git a/vejviseren/panoptikon/index.md b/vejviseren/panoptikon/index.md
index a0ecabdc..97380626 100644
--- a/vejviseren/panoptikon/index.md
+++ b/vejviseren/panoptikon/index.md
@@ -5,7 +5,7 @@
Københavnerne kunne fra 1885 se samtidens berømtheder i fuld figur
og være vidne til stemningsmættede begivenheder fra fortiden.
-[[!img panoptikon_chr2dyveke.jpg class="blog" link="/vejviseren/panopticon"]]
+{{ img(path="panoptikon_chr2dyveke.jpg" class="blog" link="/vejviseren/panopticon") }}
[[Læs mere...|/vejviseren/panoptikon]]
@@ -19,7 +19,7 @@ og kigge ind til historiens dramatiske højdepunkter,
fx. hvor Napoleon spiser til aften natten før slaget,
i sine soldaters nærvær.
-[[!img panoptikon_napoleon.jpg size="600x" caption="Billederne fra Panopticon er en del af det Kongelige Biblioteks samlinger og kan findes på nettet."]]
+{{ img(path="panoptikon_napoleon.jpg" size="600x" caption="Billederne fra Panopticon er en del af det Kongelige Biblioteks samlinger og kan findes på nettet.") }}
I slutningen af 1800-tallet voksede København fra at være byen bag voldene
mod at blive en moderne metropol i tidens tegn,
@@ -38,7 +38,7 @@ Her var der opstillet voksfigurer i historiske og samtidige tableauer.
Panoptikon var så stort at det gav navn til bygningen,
som ses på dette maleri af Paul Fischer af en regnvejrsdag i maj 1889.
-[[!img paul-fischer-en-regnvejrsdag-i-maj-ved-panoptikonbygningen-på-vesterbrogade-set-mod-frihedsstotten.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="paul-fischer-en-regnvejrsdag-i-maj-ved-panoptikonbygningen-på-vesterbrogade-set-mod-frihedsstotten.jpg" class="solo") }}
Gå med på vores tur [["Det Glade København"|/detgladekbh]] om cirkussernes og varieteernes storhedstid, netop i dette lystige område.
@@ -56,13 +56,13 @@ der betragter liget af sin unge elskede.
Den historie var kendt blandt danskerne og de norske gæster.
Svenskerne ville nok kende kongen som Christian Tyran.
-[[!img panoptikon_chr2dyveke.jpg size="600x" class="solo"]]
+{{ img(path="panoptikon_chr2dyveke.jpg" size="600x" class="solo") }}
Der er også den nordiske historie med, som illustreres her, hvor Carl d. 12.'s lig bæres bort.
Det var en begivenhed der førte til enden af Store Nordiske Krig i 1720.
Det var også velkendt stof for gæsterne 165 år senere.
-[[!img panoptikon_carl12.jpg size="600x" class="solo"]]
+{{ img(path="panoptikon_carl12.jpg" size="600x" class="solo") }}
Men samtidens berømtheder var også at se,
og det var vigtigt nok, da man ellers måtte ty til illustrationer i bladene.
@@ -81,13 +81,13 @@ I sine erindringer om 1880’ernes glade København skriver Carl Muusmann:
Naturligvis skulle der også være kongelige blandt figurerne,
som her med Sorgenfri Slot i baggrunden.
-[[!img panoptikon_kongelige.jpg class="solo" size="600x" caption="I dag kender vi Fredensborgbilledet, men denne figurgruppe var tilgængelig for et langt større publikum, der gerne ville møde Kongefamilien."]]
+{{ img(path="panoptikon_kongelige.jpg" class="solo" size="600x" caption="I dag kender vi Fredensborgbilledet, men denne figurgruppe var tilgængelig for et langt større publikum, der gerne ville møde Kongefamilien.") }}
Et af tableauerne forestiller den kendte café À Porta på Kongens Nytorv.
Her er nogle teaterfolk, en kendt svensk skuespiller
og (lænet op ad væggen) en ung Herman Bang, der ”lignede et levende lig” ifølge Carl Muusmann.
-[[!img panoptikon_aporta.jpg size="600x" class="solo" caption="Alle på À Porta er kendte, inklusive tjeneren der hed Poul, og var populær blandt de besøgende."]]
+{{ img(path="panoptikon_aporta.jpg" size="600x" class="solo" caption="Alle på À Porta er kendte, inklusive tjeneren der hed Poul, og var populær blandt de besøgende.") }}
I 1890'erne blev Panoptikon moderniseret,
bland andet ved man benyttede fonografen,
@@ -118,7 +118,7 @@ hvor Vesterbro Passage stadig var hovednerven i dansk underholdningsindustri og
Artiklen er fra vores tema om Tom Kristensen og Hærværk.
[[Læs artiklen om området i 1930|/vejviseren/vejviser-1930/]]
-[[!img panoptikon_erasmus.jpg class="solo" size="600x" caption="Panoptikons scene fra Erasmus Montanus er inspireret af Vilhelm Marstrands malerier, men er med aktuelle skuespillere fra datiden."]]
+{{ img(path="panoptikon_erasmus.jpg" class="solo" size="600x" caption="Panoptikons scene fra Erasmus Montanus er inspireret af Vilhelm Marstrands malerier, men er med aktuelle skuespillere fra datiden.") }}
"""]]