summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/havfruedigt
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2020-03-16 19:15:01 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-06 10:36:37 +0200
commite30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (patch)
treed81a0f0c0153d99346cb1e123f7bc656991086b4 /vejviseren/havfruedigt
parentc0be7d8b7c4caa1e1077e91912e93dac6c4e6470 (diff)
rename *.mdwn to */index.md, except index/topbar/farbar/sidebar files
command: ``` perl -MPath::Tiny -WE 'use strict; path(".")->visit(sub{return unless -f && /\.mdwn$/; my $stem=$_->basename(".mdwn"); my $new=$_->sibling($stem,"index.md"); return if $stem =~ /^index|topbar|sidebar|farbar|footer$/ || $new->exists; $new->parent->mkpath; system("git","mv", $_, $new)},{recurse=>1})' ```
Diffstat (limited to 'vejviseren/havfruedigt')
-rw-r--r--vejviseren/havfruedigt/index.md274
1 files changed, 274 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/havfruedigt/index.md b/vejviseren/havfruedigt/index.md
new file mode 100644
index 00000000..d0ec8f43
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/havfruedigt/index.md
@@ -0,0 +1,274 @@
+[[!meta title="Havfruens stumme skrig"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img havfruepling.jpg class="blog" link="/vejviseren/havfruedigt"]]
+
+For 50 år mistede Den Lille Havfrue hovedet, og siden har
+verden været af lave. Byvandringen markerer jubilæet for
+provokationens gennembrud og idyllens død i Danmark. Artiklen
+gransker motiverne for Jørgen Sørøver, der har tilstået
+forbrydelsen, og ser på de mysterier der gemmer sig i
+kølvandet af en kunstforbrydelse.
+
+[[Læs mere...|/vejviseren/havfruedigt]]
+
+"""
+else="""
+
+# Havfruens stumme skrig
+
+Det var et chokerende billede der gik verden rundt i 1964.
+Københavns berømte Lille Havfrue berøvet sit hoved. Et åbent
+ar til det hule indre af Evald Eriksens bronzestatue fra 1913.
+Det var som et råb om tiders undergang. Provokationens
+gennembrud og et dødsmærke på den danske idyl. Et varsel om
+sære tiders komme?
+
+Eller bare et stykke åndsforladt hærværk?
+
+[[!img sepiamermaiddecap.jpg class="solo"]]
+
+## Voldsomheder i Vandkanten
+
+[[!template id=note text="""Solen var endnu ikke kommet frem,
+da hun saae Prindsens Slot og besteg den prægtige Marmortrappe.
+Maanen skinnede deiligt klart. Den lille Havfrue drak den
+brændende skarpe Drik, og det var, som gik et tveægget Sværd
+igjennem hendes fine Legeme, hun besvimede derved og laae, som
+død.
+*(HC Andersen: Den Lille Havfrue, 1835)*
+
+Jeg købte seks nye klinger af hærdet stål til min nedstryger,
+lejede en lille båd af typen: jolle med påhængsmotor og et
+godt anker. Iført lange lystfiskerstøvler hægtet til livremmen
+sejlede jeg fra Burmeister og Wain-siden af havneudløbet og
+satte kursen mod Langelinie, hvor Den Lille Havfrue sad og
+tronede på sin Stenalderdysse.
+*(Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sine spor, 1997)*"""]]
+
+[[Introduktion til Københavns Havfruer skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|/vejviseren/havfrue100aar/]]
+
+## Historiens savtakker
+
+1964 bliver skæringspunkt mellem Efterkrigstid og Oprørstid.
+Havfruedrabet er prolog til et halvt århundredes kunstneriske
+kampe og storm mod ikoner og autoriteter.
+
+På havfruens halshugningsdag var jeg personligt halvandet år
+gammel, og jeg er ikke bevidst om en tid UDEN oprør og slag i
+borgerdejen. Intet år uden protester, indskrifter på vægge,
+slagord, og tvivl kastet tilbage på alle autoriteter.
+
+Litteraten Frederik Stjernfelt øver ”Kritik af den Negative
+Opbyggelighed” (2005, i samarbejde med digteren Søren Ulrik
+Thomsen). Han går i rette med et kunstsyn, hvor kunstneren
+retfærdiggøres ved primært at være oprører. Vendinger som at
+”overskride normer”, ”chokere publikum”, ”nødvendige
+provokationer”, ”tale Roma midt imod” og så videre er blevet
+til dagligdags reklameslogans for de mest bovlamme præstationer.
+
+Nu var det ikke en bovlam præstation, Jørgen Nash tilstår at
+have lavet den tågede aften i 1964. Aktionen, som Nash kalder
+sit ”Havfruedigt” beskrives som en teknisk svær bedrift. Det
+var ikke let at være kunstnerisk oprørerer dengang. Det var de
+færreste der faktisk opdagede kunstnernes forsøg på at provokere.
+
+[[!img CO-Ritus1962.gif class="solo" caption="Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)"]]
+
+## En forbrydelse kræver et offer
+
+Dette digt – Havfruedigtet - blev opdaget modsat så mange
+andre provokationsforsøg. Når attentatet vakte opsigt, var det
+fordi det ramte den uskyldsrene offentlighed, der ikke til
+daglig gik og overvejede kunstens væsen.
+
+Min turistførerkollega Cai Dollerup – der også førte turister
+i sin ungdom - var ude med en en Royal Tour den dag:
+
+> Jeg husker stadig, hvilken stilhed der faldt over bussen, da
+> jeg på en forårstur havde fortalt havfruens historie og slog
+> ud med arme og ben og så omsider fik kigget på hende. Der sad
+> hun på stenen i sin bekendte stilling, men aldeles uden sit
+> hoved den 25. april 1964. Det var mildt sagt en ganske uventet
+> overraskelse. Havfruens centrale placering i turistens
+> oplevelse af København betød, at jeg var ret forarget over
+> udåden, og dagen efter var jeg ude for at se den lemlæstede
+> statue sammen med flere tusind andre mennesker. Der var en
+> tyst begravelsesstemning over det hele. Det blev politiets
+> mordafdeling, der kom på sagen.
+
+Meget hurtigt blev statuen transporteret til Lauritz Rasmussens
+Bronzestøberi i Rådmandsgade, hvor et nyt hoved skulle
+modelleres, støbes og sættes på, så ”kunstværket” var snart
+usynligt for offentligheden.
+
+[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard_Noerrebro_1964_medium.jpg class="solo"]]
+
+Nu blev Havfruedigtet konceptkunst, hvor medierne spillede en
+hovedrolle, og omtalen blev vigtigere end ”værket” selv.
+Selvfølgelig voksede interessen ved idéen om at hovedet var
+derude.
+
+Og det blev en del af komedien, at politiets mordafdeling blev
+sat på sagen. For hvem var offeret så? En statue? Et eventyr
+af H.C. Andersen? Det nationale image? Eller publikums følsomhed?
+
+Det rigtige hoved blev eftersøgt – på Københavns tage – i
+Horsens Fjord – i Utterslev Mose, på gravhøjene i Jelling og
+inde i en buste lavet af Jørgen Nash. Denne kunstner udtalte
+sig kryptisk om at vide, hvem gerningsmanden var. Han kom i
+politiets søgelys og pressens fokus. Både i 1964, og da sagen
+igen blussede op i 1966.
+
+Det var i sandhed et gennembrud for provokationen som kunstart.
+
+[[!img havfruepling.jpg class="solo" caption="Havfruedigt eller Hærværk - giv dit bidrag på den Situationistiske byvandring 24.2 2014 - kl. 19.00 fra Nyhavns Mindeanker."]]
+
+## En tilståelsessag?
+
+> Efter af have savet to tommer ind i halsen på vores
+> verdensberømte bronzepige med fiskehale og spidse bryster
+> knækkede klingen, som sikkert var overophedet og slet ikke
+> kunne klare mit hidsige tempo og kriminelle mål: Hovedjæger
+> i nattens mulm og mørke.
+
+Sådan skriver Jørgen Nash om den første nats forsøg på at
+aflokke Havfruen sit hoved ”en veritabel fiasko fuld af mange
+smerteminutter og forsmåede aggressioner”. Det er i
+selvbiografien fra 1997 **Havfruemorderen krydser sit spor**,
+der beskriver kunstnerens vej på tværs af det 20. århundrede.
+
+Det er et blandet dokument, der kommer omkring skabelse, sex,
+kunstværker, venskaber, fjendskaber, galskaber. Sporskifter og
+manifester der afløser hinanden. Uh, hvor kan han lange ud
+efter etablissementet, kunstneriske fjender, pompøse
+professorer og en enkelt ekskone. Men havfruen - hvis hoved han
+tilstår at have savet af - omtales altid med en stor respekt.
+
+Man er i spændende selskab med Jørgen Sørøver, som han ofte
+kalder sig selv. Til tider anstrengende selskab. Men man får
+serveret meget mere end fortællingen om et overlagt mord
+begået med nedstryger.
+
+Jørgen Sørøver havde lang erfaring med drengestreger, kunstgreb
+og illegal aktivitet. Under besættelsen deltog han i
+modstandskampen, men var også på venlig fod med Edderkoppen,
+den berygtede sortbørskonge.
+
+[[!img edderkoppen.jpg class="solo" caption="Hvilke numre havde Jørgen Sørøver lært af den kriminelle kunstkregler Svend Aage Hasselstrøm, berygtet som Edderkoppen?"]]
+
+Vi starter vandringen den 24.4. i Nyhavn, og besøger kvarterets
+kroge i et senere nummer af Vejviseren.
+
+Og så må vi tro på at Jørgen Sørøver taler sandt – i denne sag,
+som i så mange andre.
+
+## Sammenlignende Vandalisme
+
+Jørgen Nash bror er den kendte Asger Jorn. Trods nogle
+modsætninger forfulgte de samme spor. Jorn stiftede sågar
+”Institut for sammenlignende Vandalisme”. Jorn malede figurer
+på gamle malerier, og ødelæggelsen af det banale kunstværk er
+anerkendt som kunst.
+
+[[!img Jorn_Den_foruroligende_aelling.JPG class="solo" caption="Asger Jorn - 'Den Foruroligende Ælling'. Hvad enten det er Store J. eller Lille J. der er på spil, så må HC Andersen holde for. (Kilde: Museum Jorn; se link for neden)."]]
+
+På Statens Museum for Kunsts udstilling "Rastløs Rebel" kan
+man blive klogere på Store J. Det er påfaldende at
+udstillingens titel spiller på netop kunstnerens virkelyst og
+oprørsånd – mere end for den kaliber hans værk havde. Er det
+Den Negative Opbyggelighed der er på spil her?
+
+Kan man sammenligne ”Havfruedigtet” af Jørgen Sørøver med
+storebror Asgers overmaling af et gammelt skilderi, der ellers
+nok bare havde stået og samlet støv i et hjørne? Den Lille
+Havfrue er og var et kendt og elsket værk, som mange har følt
+en art ejerskab af.
+
+Begge er lavet med en hilsen til H.C. Andersen. Formatet er
+ganske forskelligt. Er frækheden det også?
+
+Men spørgsmålet er det samme. Kan der opstå kunst ved
+destruktion af kunst? Enten siger man nej: Det er blot og bart
+hærværk. Eller også siger man ja, og så åbner man op for en
+afgrund af spørgsmål og tvivl.
+
+Er det budskabet, der kom ud af det åbne svælg på den hovedløse
+havfrue den 25.-4. 1964?
+
+## Al kunst er svær – ellers var det ingen kunst
+**(Storm P.)**
+
+Havfruedigtet taler stadigvæk på tværs af 50 år, der
+hovedsagelig er i provokationens tegn. Den blotte idé er så
+barok, at kunstværket opstår i hovedet på den der hører om det.
+
+Det har endda inspireret til en gentagelse i år 1998, som var
+virkelig uoriginal.
+
+Havfruen i eventyret bliver stum som prisen for at stræbe
+efter kærligheden. Selve statuen ser sky og sorgmodig til
+siden. Men historien talte ud af det hul, hvor det oprindelige
+hoved sad. Nu sidder hovedet på igen, og Havfruen er fyldt med
+cement, så der ikke er flere der finder på at gentage
+Havfruedigtet..
+
+Det skal ikke holde byvandring.nu fra at diskutere aktionen i
+al sin rædsel – og hvad den betyder. Og tage bestik af, hvor
+meget verden har ændret sig fra 1964 til i dag.
+
+Mødested er ved Nyhavns Mindeanker 24.-4. kl. 19.00. På
+vandringen dertil passeres Amalienborg, og der kastes et blik
+på Operaen og andre seværdigheder.
+
+### Henvisninger
+
+**Hvordan kom havfruerne til København?**
+[[Se den tidligere artikel om havfruer i Vejviseren, skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|/vejviseren/havfrue100aar/]]
+H.C. Andersen: Samlede eventyr (Den Lille Havfrue udgivet i 1835).
+Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sit spor (Aschehoug 1997)
+Frederik Stjernfeldt og Søren Ulrik Thomsen: Kritik af den Negative Opbyggelighed (2005)
+Pablo Henrik Llambías: Turistattraktion, (Informations Forlag 2001)
+Linda Petersen: Expect Anything, Fear Nothing, [fra Modkraft (2011)](https://modkraft.dk/node/15184)
+Hvad Skovsøen Gemte. Artikel om overmalinger mm [på Museum Jorns hjemmeside](https://museumjorn.dk/exhibit/hvad-skovsoeen-gemte/)
+
+Udstillingen **Rastløs Rebel** om Asger Jorn på Statens Museum for Kunst forsætter til d. 15. 6. 2014.
+
+[[!img photoopportunity.jpg class="solo"]]
+
+[[!template id=note text="""**Havfrue i blitz og modlys**
+Jeg kender mennesker der er fortørnede over, at netop Havfruen
+skulle repræsentere København, som deres by. Kunstelskere
+kan ærgre sig over den gode kunst, turisterne IKKE får set. Og
+Visit Denmark – tidligere Danmarks Turistforening – prøver at
+brande sig på mange moderne og spidsfindige måder. Men de må
+gang på gang falde tilbage på H.C. Andersen og hans værk.
+
+Pablo Henrik Llambias skriver om turistorganisationens
+halvhjertede accept af at Den Lille Havfrue, som ”til nød kan
+repræsentere alt det, som man gerne vil bryste sig af:
+velfærdssamfundet, retssikkerheden, hyggen, gæstfriheden,
+kulturen, naturen, men som mest af alt blot repræsenterer sig
+selv og derved føjer sig ind i den række af etisk værdiløse
+photo opportunities, som den bevidstløse masseturist læsses af
+til over hele verden, og som knap får dem til at ænse, hvor de
+befinder sig.”
+
+Som turistfører kan jeg tilføje at denne photo opportunity
+ikke bare eventuelt er ”etisk værdiløs”. Den er også
+enestående ringe. Stort set alle turister ankommer om
+formiddagen, idet krydstogtsskibene lander om morgenen, og
+Langelinie er det første og obligatoriske stop. Ud over at
+der er menneskemængder om formiddagen er der også modlys –
+og Havfruen befinder sig neden under beskueren – og det er
+nærmest umuligt at få et ordentligt billede, uden at opholde
+de andre elementer i horden af turister. Som ikke har meget
+andet at gøre her, end lige at fotografere."""]]
+
+"""]]
+
+[[!tag blog vejviseren]]
+[[!tag artikel emne statuer havfruer event skandale kunst]]
+[[!meta date="2014-04-20"]]
+ \ No newline at end of file