summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/havfruedigt.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2020-03-16 19:15:01 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-06 10:36:37 +0200
commite30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (patch)
treed81a0f0c0153d99346cb1e123f7bc656991086b4 /vejviseren/havfruedigt.mdwn
parentc0be7d8b7c4caa1e1077e91912e93dac6c4e6470 (diff)
rename *.mdwn to */index.md, except index/topbar/farbar/sidebar files
command: ``` perl -MPath::Tiny -WE 'use strict; path(".")->visit(sub{return unless -f && /\.mdwn$/; my $stem=$_->basename(".mdwn"); my $new=$_->sibling($stem,"index.md"); return if $stem =~ /^index|topbar|sidebar|farbar|footer$/ || $new->exists; $new->parent->mkpath; system("git","mv", $_, $new)},{recurse=>1})' ```
Diffstat (limited to 'vejviseren/havfruedigt.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/havfruedigt.mdwn274
1 files changed, 0 insertions, 274 deletions
diff --git a/vejviseren/havfruedigt.mdwn b/vejviseren/havfruedigt.mdwn
deleted file mode 100644
index d0ec8f43..00000000
--- a/vejviseren/havfruedigt.mdwn
+++ /dev/null
@@ -1,274 +0,0 @@
-[[!meta title="Havfruens stumme skrig"]]
-
-[[!if test="included()" then="""
-
-[[!img havfruepling.jpg class="blog" link="/vejviseren/havfruedigt"]]
-
-For 50 år mistede Den Lille Havfrue hovedet, og siden har
-verden været af lave. Byvandringen markerer jubilæet for
-provokationens gennembrud og idyllens død i Danmark. Artiklen
-gransker motiverne for Jørgen Sørøver, der har tilstået
-forbrydelsen, og ser på de mysterier der gemmer sig i
-kølvandet af en kunstforbrydelse.
-
-[[Læs mere...|/vejviseren/havfruedigt]]
-
-"""
-else="""
-
-# Havfruens stumme skrig
-
-Det var et chokerende billede der gik verden rundt i 1964.
-Københavns berømte Lille Havfrue berøvet sit hoved. Et åbent
-ar til det hule indre af Evald Eriksens bronzestatue fra 1913.
-Det var som et råb om tiders undergang. Provokationens
-gennembrud og et dødsmærke på den danske idyl. Et varsel om
-sære tiders komme?
-
-Eller bare et stykke åndsforladt hærværk?
-
-[[!img sepiamermaiddecap.jpg class="solo"]]
-
-## Voldsomheder i Vandkanten
-
-[[!template id=note text="""Solen var endnu ikke kommet frem,
-da hun saae Prindsens Slot og besteg den prægtige Marmortrappe.
-Maanen skinnede deiligt klart. Den lille Havfrue drak den
-brændende skarpe Drik, og det var, som gik et tveægget Sværd
-igjennem hendes fine Legeme, hun besvimede derved og laae, som
-død.
-*(HC Andersen: Den Lille Havfrue, 1835)*
-
-Jeg købte seks nye klinger af hærdet stål til min nedstryger,
-lejede en lille båd af typen: jolle med påhængsmotor og et
-godt anker. Iført lange lystfiskerstøvler hægtet til livremmen
-sejlede jeg fra Burmeister og Wain-siden af havneudløbet og
-satte kursen mod Langelinie, hvor Den Lille Havfrue sad og
-tronede på sin Stenalderdysse.
-*(Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sine spor, 1997)*"""]]
-
-[[Introduktion til Københavns Havfruer skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|/vejviseren/havfrue100aar/]]
-
-## Historiens savtakker
-
-1964 bliver skæringspunkt mellem Efterkrigstid og Oprørstid.
-Havfruedrabet er prolog til et halvt århundredes kunstneriske
-kampe og storm mod ikoner og autoriteter.
-
-På havfruens halshugningsdag var jeg personligt halvandet år
-gammel, og jeg er ikke bevidst om en tid UDEN oprør og slag i
-borgerdejen. Intet år uden protester, indskrifter på vægge,
-slagord, og tvivl kastet tilbage på alle autoriteter.
-
-Litteraten Frederik Stjernfelt øver ”Kritik af den Negative
-Opbyggelighed” (2005, i samarbejde med digteren Søren Ulrik
-Thomsen). Han går i rette med et kunstsyn, hvor kunstneren
-retfærdiggøres ved primært at være oprører. Vendinger som at
-”overskride normer”, ”chokere publikum”, ”nødvendige
-provokationer”, ”tale Roma midt imod” og så videre er blevet
-til dagligdags reklameslogans for de mest bovlamme præstationer.
-
-Nu var det ikke en bovlam præstation, Jørgen Nash tilstår at
-have lavet den tågede aften i 1964. Aktionen, som Nash kalder
-sit ”Havfruedigt” beskrives som en teknisk svær bedrift. Det
-var ikke let at være kunstnerisk oprørerer dengang. Det var de
-færreste der faktisk opdagede kunstnernes forsøg på at provokere.
-
-[[!img CO-Ritus1962.gif class="solo" caption="Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)"]]
-
-## En forbrydelse kræver et offer
-
-Dette digt – Havfruedigtet - blev opdaget modsat så mange
-andre provokationsforsøg. Når attentatet vakte opsigt, var det
-fordi det ramte den uskyldsrene offentlighed, der ikke til
-daglig gik og overvejede kunstens væsen.
-
-Min turistførerkollega Cai Dollerup – der også førte turister
-i sin ungdom - var ude med en en Royal Tour den dag:
-
-> Jeg husker stadig, hvilken stilhed der faldt over bussen, da
-> jeg på en forårstur havde fortalt havfruens historie og slog
-> ud med arme og ben og så omsider fik kigget på hende. Der sad
-> hun på stenen i sin bekendte stilling, men aldeles uden sit
-> hoved den 25. april 1964. Det var mildt sagt en ganske uventet
-> overraskelse. Havfruens centrale placering i turistens
-> oplevelse af København betød, at jeg var ret forarget over
-> udåden, og dagen efter var jeg ude for at se den lemlæstede
-> statue sammen med flere tusind andre mennesker. Der var en
-> tyst begravelsesstemning over det hele. Det blev politiets
-> mordafdeling, der kom på sagen.
-
-Meget hurtigt blev statuen transporteret til Lauritz Rasmussens
-Bronzestøberi i Rådmandsgade, hvor et nyt hoved skulle
-modelleres, støbes og sættes på, så ”kunstværket” var snart
-usynligt for offentligheden.
-
-[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard_Noerrebro_1964_medium.jpg class="solo"]]
-
-Nu blev Havfruedigtet konceptkunst, hvor medierne spillede en
-hovedrolle, og omtalen blev vigtigere end ”værket” selv.
-Selvfølgelig voksede interessen ved idéen om at hovedet var
-derude.
-
-Og det blev en del af komedien, at politiets mordafdeling blev
-sat på sagen. For hvem var offeret så? En statue? Et eventyr
-af H.C. Andersen? Det nationale image? Eller publikums følsomhed?
-
-Det rigtige hoved blev eftersøgt – på Københavns tage – i
-Horsens Fjord – i Utterslev Mose, på gravhøjene i Jelling og
-inde i en buste lavet af Jørgen Nash. Denne kunstner udtalte
-sig kryptisk om at vide, hvem gerningsmanden var. Han kom i
-politiets søgelys og pressens fokus. Både i 1964, og da sagen
-igen blussede op i 1966.
-
-Det var i sandhed et gennembrud for provokationen som kunstart.
-
-[[!img havfruepling.jpg class="solo" caption="Havfruedigt eller Hærværk - giv dit bidrag på den Situationistiske byvandring 24.2 2014 - kl. 19.00 fra Nyhavns Mindeanker."]]
-
-## En tilståelsessag?
-
-> Efter af have savet to tommer ind i halsen på vores
-> verdensberømte bronzepige med fiskehale og spidse bryster
-> knækkede klingen, som sikkert var overophedet og slet ikke
-> kunne klare mit hidsige tempo og kriminelle mål: Hovedjæger
-> i nattens mulm og mørke.
-
-Sådan skriver Jørgen Nash om den første nats forsøg på at
-aflokke Havfruen sit hoved ”en veritabel fiasko fuld af mange
-smerteminutter og forsmåede aggressioner”. Det er i
-selvbiografien fra 1997 **Havfruemorderen krydser sit spor**,
-der beskriver kunstnerens vej på tværs af det 20. århundrede.
-
-Det er et blandet dokument, der kommer omkring skabelse, sex,
-kunstværker, venskaber, fjendskaber, galskaber. Sporskifter og
-manifester der afløser hinanden. Uh, hvor kan han lange ud
-efter etablissementet, kunstneriske fjender, pompøse
-professorer og en enkelt ekskone. Men havfruen - hvis hoved han
-tilstår at have savet af - omtales altid med en stor respekt.
-
-Man er i spændende selskab med Jørgen Sørøver, som han ofte
-kalder sig selv. Til tider anstrengende selskab. Men man får
-serveret meget mere end fortællingen om et overlagt mord
-begået med nedstryger.
-
-Jørgen Sørøver havde lang erfaring med drengestreger, kunstgreb
-og illegal aktivitet. Under besættelsen deltog han i
-modstandskampen, men var også på venlig fod med Edderkoppen,
-den berygtede sortbørskonge.
-
-[[!img edderkoppen.jpg class="solo" caption="Hvilke numre havde Jørgen Sørøver lært af den kriminelle kunstkregler Svend Aage Hasselstrøm, berygtet som Edderkoppen?"]]
-
-Vi starter vandringen den 24.4. i Nyhavn, og besøger kvarterets
-kroge i et senere nummer af Vejviseren.
-
-Og så må vi tro på at Jørgen Sørøver taler sandt – i denne sag,
-som i så mange andre.
-
-## Sammenlignende Vandalisme
-
-Jørgen Nash bror er den kendte Asger Jorn. Trods nogle
-modsætninger forfulgte de samme spor. Jorn stiftede sågar
-”Institut for sammenlignende Vandalisme”. Jorn malede figurer
-på gamle malerier, og ødelæggelsen af det banale kunstværk er
-anerkendt som kunst.
-
-[[!img Jorn_Den_foruroligende_aelling.JPG class="solo" caption="Asger Jorn - 'Den Foruroligende Ælling'. Hvad enten det er Store J. eller Lille J. der er på spil, så må HC Andersen holde for. (Kilde: Museum Jorn; se link for neden)."]]
-
-På Statens Museum for Kunsts udstilling "Rastløs Rebel" kan
-man blive klogere på Store J. Det er påfaldende at
-udstillingens titel spiller på netop kunstnerens virkelyst og
-oprørsånd – mere end for den kaliber hans værk havde. Er det
-Den Negative Opbyggelighed der er på spil her?
-
-Kan man sammenligne ”Havfruedigtet” af Jørgen Sørøver med
-storebror Asgers overmaling af et gammelt skilderi, der ellers
-nok bare havde stået og samlet støv i et hjørne? Den Lille
-Havfrue er og var et kendt og elsket værk, som mange har følt
-en art ejerskab af.
-
-Begge er lavet med en hilsen til H.C. Andersen. Formatet er
-ganske forskelligt. Er frækheden det også?
-
-Men spørgsmålet er det samme. Kan der opstå kunst ved
-destruktion af kunst? Enten siger man nej: Det er blot og bart
-hærværk. Eller også siger man ja, og så åbner man op for en
-afgrund af spørgsmål og tvivl.
-
-Er det budskabet, der kom ud af det åbne svælg på den hovedløse
-havfrue den 25.-4. 1964?
-
-## Al kunst er svær – ellers var det ingen kunst
-**(Storm P.)**
-
-Havfruedigtet taler stadigvæk på tværs af 50 år, der
-hovedsagelig er i provokationens tegn. Den blotte idé er så
-barok, at kunstværket opstår i hovedet på den der hører om det.
-
-Det har endda inspireret til en gentagelse i år 1998, som var
-virkelig uoriginal.
-
-Havfruen i eventyret bliver stum som prisen for at stræbe
-efter kærligheden. Selve statuen ser sky og sorgmodig til
-siden. Men historien talte ud af det hul, hvor det oprindelige
-hoved sad. Nu sidder hovedet på igen, og Havfruen er fyldt med
-cement, så der ikke er flere der finder på at gentage
-Havfruedigtet..
-
-Det skal ikke holde byvandring.nu fra at diskutere aktionen i
-al sin rædsel – og hvad den betyder. Og tage bestik af, hvor
-meget verden har ændret sig fra 1964 til i dag.
-
-Mødested er ved Nyhavns Mindeanker 24.-4. kl. 19.00. På
-vandringen dertil passeres Amalienborg, og der kastes et blik
-på Operaen og andre seværdigheder.
-
-### Henvisninger
-
-**Hvordan kom havfruerne til København?**
-[[Se den tidligere artikel om havfruer i Vejviseren, skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|/vejviseren/havfrue100aar/]]
-H.C. Andersen: Samlede eventyr (Den Lille Havfrue udgivet i 1835).
-Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sit spor (Aschehoug 1997)
-Frederik Stjernfeldt og Søren Ulrik Thomsen: Kritik af den Negative Opbyggelighed (2005)
-Pablo Henrik Llambías: Turistattraktion, (Informations Forlag 2001)
-Linda Petersen: Expect Anything, Fear Nothing, [fra Modkraft (2011)](https://modkraft.dk/node/15184)
-Hvad Skovsøen Gemte. Artikel om overmalinger mm [på Museum Jorns hjemmeside](https://museumjorn.dk/exhibit/hvad-skovsoeen-gemte/)
-
-Udstillingen **Rastløs Rebel** om Asger Jorn på Statens Museum for Kunst forsætter til d. 15. 6. 2014.
-
-[[!img photoopportunity.jpg class="solo"]]
-
-[[!template id=note text="""**Havfrue i blitz og modlys**
-Jeg kender mennesker der er fortørnede over, at netop Havfruen
-skulle repræsentere København, som deres by. Kunstelskere
-kan ærgre sig over den gode kunst, turisterne IKKE får set. Og
-Visit Denmark – tidligere Danmarks Turistforening – prøver at
-brande sig på mange moderne og spidsfindige måder. Men de må
-gang på gang falde tilbage på H.C. Andersen og hans værk.
-
-Pablo Henrik Llambias skriver om turistorganisationens
-halvhjertede accept af at Den Lille Havfrue, som ”til nød kan
-repræsentere alt det, som man gerne vil bryste sig af:
-velfærdssamfundet, retssikkerheden, hyggen, gæstfriheden,
-kulturen, naturen, men som mest af alt blot repræsenterer sig
-selv og derved føjer sig ind i den række af etisk værdiløse
-photo opportunities, som den bevidstløse masseturist læsses af
-til over hele verden, og som knap får dem til at ænse, hvor de
-befinder sig.”
-
-Som turistfører kan jeg tilføje at denne photo opportunity
-ikke bare eventuelt er ”etisk værdiløs”. Den er også
-enestående ringe. Stort set alle turister ankommer om
-formiddagen, idet krydstogtsskibene lander om morgenen, og
-Langelinie er det første og obligatoriske stop. Ud over at
-der er menneskemængder om formiddagen er der også modlys –
-og Havfruen befinder sig neden under beskueren – og det er
-nærmest umuligt at få et ordentligt billede, uden at opholde
-de andre elementer i horden af turister. Som ikke har meget
-andet at gøre her, end lige at fotografere."""]]
-
-"""]]
-
-[[!tag blog vejviseren]]
-[[!tag artikel emne statuer havfruer event skandale kunst]]
-[[!meta date="2014-04-20"]]
- \ No newline at end of file