summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/havfruedigt.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2014-04-20 14:07:31 +0200
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2014-04-20 14:07:31 +0200
commit3e06439cc8109da8cd1840dbbe4da2024d7b64e9 (patch)
tree31ec2f9264a7fccc72979cfee9cbc463c72c9f6c /vejviseren/havfruedigt.mdwn
parent79cab5ffca4007e401fe224cd7aefa1163113bf0 (diff)
Diffstat (limited to 'vejviseren/havfruedigt.mdwn')
-rw-r--r--vejviseren/havfruedigt.mdwn8
1 files changed, 4 insertions, 4 deletions
diff --git a/vejviseren/havfruedigt.mdwn b/vejviseren/havfruedigt.mdwn
index aaa4695a..75b7db22 100644
--- a/vejviseren/havfruedigt.mdwn
+++ b/vejviseren/havfruedigt.mdwn
@@ -47,10 +47,10 @@ Nu var det ikke en bovlam præstation, Jørgen Nash tilstår at lavet den tåged
[[!img CO-Ritus1962.gif size=500x class=solo]]
**Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)**
-
+<br><br>
##En forbrydelse kræver et offer.
-Dette digt – Havfruedigtet - blev opdaget. Når attentatet vakte opsigt, var fordi det ramte den uskyldsrene offentlighed, der ikke gik og overvejede kunstens væsen.
+Dette digt – Havfruedigtet - blev opdaget modsat så mange andre provokationsforsøg. Når attentatet vakte opsigt, var fordi det ramte den uskyldsrene offentlighed, der ikke til daglig gik og overvejede kunstens væsen.
Min turistførerkollega Cai Dollerup – der også førte turister i sin ungdom - var ude med en en Royal Tour den dag:
@@ -61,9 +61,9 @@ Meget hurtigt blev statuen transporteret til Lauritz Rasmussens Bronzestøberi i
[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard__44___Noerrebro_1964_medium.jpg size=400x class=solo]]
Nu bliver Havfruedigtet konceptkunst, hvor medierne spiller en hovedrolle, og omtalen blev vigtigere end ”værket” selv. Selvfølgelig voksede interessen ved ideen om at hovedet var derude.
-Og det bliver en del af komedien, at politiets mordafdeling bliver sat på sagen. For hvem er offeret så? En statue? Et eventyr af HC Andersen? Det nationale image? Eller publikums følsomhed?
+Og det bliver en del af komedien, at politiets mordafdeling bliver sat på sagen. For hvem er offeret så? En statue? Et eventyr af HC Andersen? Det nationale image? Eller publikums følsomhed?
-Det rigtige hoved blev eftersøgt – på Københavns tage – i Horsens Fjord – i Utterslev Mose, på gravhøjene i Jelling og inde i en buste lavet af Jørgen Nash. Denne kunstner udtalte sig kryptisk om at vide, hvem gerningsmanden var. Han var i politiets søgelys og pressens fokus. Både i 1964, og da sagen igen blussede op i 1966.
+Det rigtige hoved blev eftersøgt – på Københavns tage – i Horsens Fjord – i Utterslev Mose, på gravhøjene i Jelling og inde i en buste lavet af Jørgen Nash. Denne kunstner udtalte sig kryptisk om at vide, hvem gerningsmanden var. Han kom i politiets søgelys og pressens fokus. Både i 1964, og da sagen igen blussede op i 1966.
Det var i sandhed et gennembrud for provokationen som kunstart.