summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/februar2024udstillinger/index.md
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2020-03-16 19:15:01 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-06 10:36:37 +0200
commite30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (patch)
treed81a0f0c0153d99346cb1e123f7bc656991086b4 /vejviseren/februar2024udstillinger/index.md
parentc0be7d8b7c4caa1e1077e91912e93dac6c4e6470 (diff)
rename *.mdwn to */index.md, except index/topbar/farbar/sidebar files
command: ``` perl -MPath::Tiny -WE 'use strict; path(".")->visit(sub{return unless -f && /\.mdwn$/; my $stem=$_->basename(".mdwn"); my $new=$_->sibling($stem,"index.md"); return if $stem =~ /^index|topbar|sidebar|farbar|footer$/ || $new->exists; $new->parent->mkpath; system("git","mv", $_, $new)},{recurse=>1})' ```
Diffstat (limited to 'vejviseren/februar2024udstillinger/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/februar2024udstillinger/index.md147
1 files changed, 147 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/februar2024udstillinger/index.md b/vejviseren/februar2024udstillinger/index.md
new file mode 100644
index 00000000..d754f33b
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/februar2024udstillinger/index.md
@@ -0,0 +1,147 @@
+# [[!meta title="Hos samleren og kunstneren - udstillinger fra den danske kunstverden omkring år 1900"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+Det er sidste chance frem til 18.2. 2024
+for at fange et par udstillinger
+med hver deres indgang til kunst og kunstnerliv fra Danmark,
+da lyset brød igennem.
+
+[[!img davidshjort.jpg class="blog" vejviseren/februar2024udstillinger]]
+
+[[Læs mere...vejviseren/februar2024udstillinger]]
+
+"""
+else="""
+
+# Kunstens stuer - Hos samleren og kunstneren
+*Paul Hartvigson 05.02. 2024*
+
+**18.2. er sidste chance for at gå ind ad døren
+til kunstverden og kunstnerliv omkring år 1900,
+i et par udstillinger i København.
+Og midt imellem er der et kæmpe kunstværk,
+der ikke går væk af sig selv.**
+
+Kom på besøg hos samlere og kunstnere i årtierne omkring år 1900.
+Kunstnerne bevægede sig ud af Guldalderen og ind i virkelighedens lys
+- fra Skagensmalerne i sandet, støvkornene i solstriben hos Hammershøi
+eller sydeuropas skarpe sol.
+Man kan besøge de to udstillinger og få kunstscenen til at hænge sammen.
+
+Det er en kunst at samle kunst og samle kunstnere omkring sig,
+og det kunne de moderne mæcener, der grundlagde Davids og Hirschprungs samlinger,
+der ligger med bare Kongens Have og Østre Anlæg imellem sig.
+Artiklen tager ruten og lægger vejen forbi et kunstværk fra tiden,
+der bestemt vil blive stående i sin ophøjede position.
+
+[[!img davidshjort.jpg class="solo" caption="Så er der Kronhjort - som vi sagde i 80'erne. Davis samling er i det røde hus i Kronprinsessegade, der ses til højre for hjorten, der oprindeligt ikke var tænkt som en henvisning til Hirschprung, men det springende dyr optrådte på cigarkasserne."]]
+
+Kronprinsessegade er Danmarks Regency husrække,
+hvor borgerhuse kigger ud over Kongens Have,
+og et par ejendomme indeholder Davids Samling,
+som i den nuværende udstilling fokuserer skarpt på samleren C.L. David selv.
+Han har egenhændigt indkøbt samlingen af dansk kunst,
+og man kan se samlet 60 ud af 250 værker.
+Dermed har han haft en mangeårig relation til kunstnere og deres motiver.
+Her er indadvendte skikkelser i Vilhelm Hammershøjs stuer,
+J.F. Willumsens vandrere og gryende visioner,
+og Theodor Phillipsens køer i modlys.
+
+[[!img phillipsen2xko.jpg class="solo" caption="Køer flare flere sider."]]
+
+Udstillingen er på anden sal,
+og man kan lige tage møbelsamlingen og interieurene på førstesalen som en forret.
+
+## Advarsel angående at engagere med Orienten
+Jeg anbefaler dog, kun at tage samlingen af Islamisk kunst,
+når man har tiden og tomrummet til det.
+Den snirkler sig gennem loftsetagen og på tredie sal,
+med en rigdom af kulører, miniaturer og dynastier fra Indien til Andalusien,
+og efterlader en mættet, som efter en bedre persisk buffet.
+Da entréen er gratis, kan man bare vende tilbage en anden dag.
+
+Hvis man har smag for det orientalske her i februar,
+kan man kombinere turen gennem den islamiske kunsthistorie med et besøg på SMK
+og udstillingen af renæssancekunstneren Melchor Lorch
+og hans omfattende mængde tegninger og stik fra opholdet i Istanbul i 1560’erne.
+Måske som efterspil til at køle ned, da hans tegninger er i sort-hvid.
+
+##Ophævet kunst
+Den direkte vej fra Davids til Hirsprungs Samling går gennem Kongens Have
+og ad Sølvgade forbi Statens Museum for Kunst.
+Men for at sætte slutningen af 1800-tallet i kunstnerisk perspektiv,
+kan man gå højre om SMK og atter højre om klatretræet,
+op ad betontrappen til toppen af det gamle forsvarsværk.
+Her finder man tidens nok største danske kunstværk placeret,
+Danmarksmonumentet med national kvindefigur og liggende løver,
+søjler og portrætter af både guldbryllupsparret Christian d. 9. og Dronning Louise
+- og seks andre par, deres sønner og døtre med ægtefæller,
+der både talte den russiske Zar og den engelske kronprins.
+Monumentet stod foran Statens Museum for Kunst fra 1892 til 1920,
+hvor socialdemokrater og smagsdommere fik det transporteret op
+til glemslen på Pücklers Bastion,
+som et arvestykke, der ender i et loftskammer.
+
+[[!img danmarksmonument.jpg class="solo" caption="Ikke nemt at finde på den overgroede bastion står guldbryllupsgaven."]]
+
+Bastionen er opkaldt efter den hollandske officer,
+der tilbageviste det svenske angreb i 1659.
+Og hvis du vil vide mere om DEN historie kan du gå med Morten Lander Andersen 10.2. kl. 14.00.
+
+https://billetto.dk/e/stormen-ostre-vold-i-1659-historietur-for-born-og-voksne-billetter-889859
+
+## Kunstnerliv og kvindeskæbne hos Hirschsprung
+En anden af de store kunstsamlere fra familien Hirschsprung,
+hvis udsøgte samling har snart alle hovedpersoner i 1800-tallets danske kunst.
+Her bringer udstillingen kunstneren Marie Krøyer ind i fokus.
+Først var hun Marie Triepcke
+og gik til gymnastik med parret Hirschsprungs yngste datter.
+Hun kom meget i et hjem, hvor man talte tysk,
+ligesom i hendes eget hjem (hendes far var kunsthåndværker på Rubens Klædefabrikker).
+En periode var hun endda forlovet med den ene af sønnerne,
+men hun slog op, og faldt for P.S.. Krøyer, som hun også havde mødt hos Hirschsprungs.
+I mellemtiden var hun selv uddannet til maler, selvom det var kompliceret for kvinder.
+
+[[!img dobbeltportraet.jpg class="solo" caption="Det svære, kreative ægteskab i et dobbeltportræt (lån fra Frederiksborg Museum). Hun maler ham, han maler hende. Og hun bliver køn og fattet, han bliver intenst udflydende."]]
+
+Udstillingen samler malerier, skitser, møbler og indretninger,
+og følger dem, sendt fra København til Paris, til Skagen og til Sverige.
+Hun er tit blevet forbundet med historien om Skagensmalerne og så gled hun ud af historien,
+og når man ser på hendes meget produktive og også mentalt ustabile ægtemand er det nemt at ende i skyggen.
+Han maler hende stirrende ikonisk ud over havet,
+så er hun kunstner eller model?
+Det kan man selvfølgelig spørge om ved alle Skagensmalerne.
+De malede, og de skildrede sig selv - kunstneren i naturlige omgivelser,
+og satte en standard for afslappet boheme strandelegance.
+Også selvom det tog P.S. Krøyer et år at male det afslappede, festlige Hip Hip Hurra.
+Marie var deltager og fast figur,
+og opdragede sin datter og holdt hus i det miljø i 1890'erne.
+Efter 11 år år holdt det ikke,
+heller ikke med mandens sammenbrud og indlæggelse,
+samtidig med at succesen tog ved ham,
+og han skabte kæmpeværker med den finansielle og industrielle elites mænd.
+
+På det tidspunkt var Marie ikke længere Krøyer, men hun var stadig kunstner.
+Under en rejse til Italien mødte hun den svenske komponist Hugo Alfvén
+og forlod Danmark og det kendte netværk,
+skiftede efternavn og flyttede ude af det, der blev den danske kanon.
+Så havde hun atter et liv i atter et land med et par hjem,
+møbeldesigns og atter en ikke helt uproblematisk ægtemand.
+
+[[!img mk_interieur.jpg class="solo" caption="Maries sans for interiør findes både i de mindre malerier og i modeller af hendes hjem, bygget af studerende på Arkitektskolen i Aarhus. Modellerne er indbygget i de hvidmalede rå træ opsatser, hvor hendes almueinspirerede møbler også udstilles på. De ville ikke stå så godt til parketgulvet."]]
+
+Nu er hun igen fundet frem og budt hjem til Hirschsprung,
+som en datter af huset, hvad hun nærmest også er.
+Og i et hjørneværelse af Hirschsprung kan man se Bertha Wegmans portræt af hende som ung kunstner.
+
+## Kilder
+Katalog fra Hirschprungs samling
+
+[[!img wegman_marietriepcke.jpg class="solo" caption="Portræt af Marie, malet af Bertha Wegmand, dengang hun var den unge kunstner Marie Triepcke."]]
+
+"""]]
+
+[[!tag blog vejviseren]]
+[[!tag artikel kunst]]
+[[!meta date="2024-01-30"]]