summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/erik_balling_locations
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2022-06-19 21:48:10 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-06 10:37:09 +0200
commit30b9669ea95e6b3b4f48a25c8045c2b4f551dacd (patch)
tree2388bf9d3c5a3b617341285f284e888f5dd4c41e /vejviseren/erik_balling_locations
parente30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (diff)
convert img and template directives to shortcodes
command: ``` find * -type f -name '*.md' -execdir perl -gpi -e 's/\[\[!img\s+([^\s\]"]+)(\s(?:[^\]]|"[^"]*")+?)?\s*\]\]/{{ img(path="$1"$2) }}/g; s/\[\[!template\s+id="?(columns|note|video)"?\s+([^\]]+?)\s*\]\]/{{ $1($2) }}/g;' '{}' + ```
Diffstat (limited to 'vejviseren/erik_balling_locations')
-rw-r--r--vejviseren/erik_balling_locations/index.md22
1 files changed, 11 insertions, 11 deletions
diff --git a/vejviseren/erik_balling_locations/index.md b/vejviseren/erik_balling_locations/index.md
index 976c3d44..90d997cf 100644
--- a/vejviseren/erik_balling_locations/index.md
+++ b/vejviseren/erik_balling_locations/index.md
@@ -2,7 +2,7 @@
[[!if test="included()" then="""
-[[!img kispus_drgade.jpg class="blog" link="vejviseren/erik_balling_location"]]
+{{ img(path="kispus_drgade.jpg" class="blog" link="vejviseren/erik_balling_location") }}
Gennem fire årtier som instruktør fortalte Erik Balling historier med
billeder af et karakteristisk København.
@@ -29,7 +29,7 @@ Her er et par eksempler først som sidst i instruktørkarrieren.
## Kispus i farvefilmens forår.
-[[!img kispus_intro.jpg class="solo" caption="Der er komposition og kontrast i startbilledet på Danmarks første spillefilm i farve."]]
+{{ img(path="kispus_intro.jpg" class="solo" caption="Der er komposition og kontrast i startbilledet på Danmarks første spillefilm i farve.") }}
Da biografpublikummet skulle opleve den første danske spillefilm i farve i 1956,
blændede instruktør Balling op for Christianshavns Slotsplads med Børsen i baggrunden.
@@ -44,20 +44,20 @@ Senere i historien forlader hun sin arbejdsplads, en systue på
Christianshavn. Som det ydre valgte Balling et tidligere støberi i
Dronningensgade.
-[[!img kispus_still.png class="solo" caption="Den gamle fabrik i Dronningensgade er kulisse i Kispus, og blev ti år senere hjemsted for Filmmuseet, der boede hyggeligt og småt indtil 1996, hvor det rykkede sammen med Filminstituttet Gothersgade."]]
+{{ img(path="kispus_still.png" class="solo" caption="Den gamle fabrik i Dronningensgade er kulisse i Kispus, og blev ti år senere hjemsted for Filmmuseet, der boede hyggeligt og småt indtil 1996, hvor det rykkede sammen med Filminstituttet Gothersgade.") }}
Veninden bliver hentet på motorcykel af sin kæreste og vi ser dem
forsvinde op ad Dronningsgade, som fremstår mere snavset og meget
travlere i 1956 end i dag.
-[[!img kispus_drgade.jpg class="solo" caption="Balling fanger folkelivet i Christianshavn fra før slumstormere og gårdrydninger."]]
+{{ img(path="kispus_drgade.jpg" class="solo" caption="Balling fanger folkelivet i Christianshavn fra før slumstormere og gårdrydninger.") }}
Eva går den anden vej, ensom og ned mod volden. Erik Balling fortæller
historien ikke bare med skuespillerne, men også med stederne. Og med
vejret. Filmen starter, hvor der endnu ligger sne, men foråret rykker
ind i takt med at kærlighedsintrigerne udfolder sig.
-[[!img kispus_volden.png class="solo"]]
+{{ img(path="kispus_volden.png" class="solo") }}
## De kendte klassikere
@@ -75,7 +75,7 @@ hvor Emma regerede i Bodil Udsens skikkelse. Det er næsten som
etableret i et stykke folkelig fredning, dog ikke som værtshus men som
et par andelslejligheder.
-[[!img amagergadeflyt.jpg class="solo" caption="Amagergade 2018, med flyttevogn. De moderne bygninger i gaden (bl.a. en børneinstution) er meget diskrete. Til venstre på den gule lave bygning ser man rottehullets skilt bevaret."]]
+{{ img(path="amagergadeflyt.jpg" class="solo" caption="Amagergade 2018, med flyttevogn. De moderne bygninger i gaden (bl.a. en børneinstution) er meget diskrete. Til venstre på den gule lave bygning ser man rottehullets skilt bevaret.") }}
Olsen-banden bruger locations fra hele København (og så fjernt som
Paris og Costa del Sol). Det er allermest byen, der er baggrund.
@@ -93,7 +93,7 @@ omkring. De bevæger sig horisontalt fra billede til billede, fra rude
til rude, lige som man læser en tegneserie, og de kommer altså ikke
kørende i sjove kameravinkler, allerhøjst et zoom.”*
-[[!img amagerbanesilhuet.jpg class="solo" caption="Figurerne i Olsen Banden er i centrum, og de er dermed blevet folkeeje. Silhuetter på et plankeværk bag Amagerbanen ved Vermlandsvej."]]
+{{ img(path="amagerbanesilhuet.jpg" class="solo" caption="Figurerne i Olsen Banden er i centrum, og de er dermed blevet folkeeje. Silhuetter på et plankeværk bag Amagerbanen ved Vermlandsvej.") }}
Det er en grund til at det er let at følge med i Olsen-banden, også for
os, der kan nyde billeder af byen fra for 35 – 50 år siden. Det giver så
@@ -112,7 +112,7 @@ medboere hjemløse efter politiet rydder det hus de er flyttet ind i på
Nørrebro. Måske var de passende huse på Nørrebro besat, så det er
Sverigesgade på Amagerbro, der er rammen, en gade med små og store huse.
-[[!img midtomnatten_sverigesgade.jpg class="solo" caption="Gaden i åbningen af Midt om Natten, i sekunderne før politiet rykker talstærkt ind."]]
+{{ img(path="midtomnatten_sverigesgade.jpg" class="solo" caption="Gaden i åbningen af Midt om Natten, i sekunderne før politiet rykker talstærkt ind.") }}
Handlingen flytter sig til et havneområde, hvor de husvilde unge slår
sig ned i et frit samfund i en nedlagt fabrik, med de udfordringer der
@@ -127,7 +127,7 @@ fra 30’erne. Her møder de to venner købmandens datter Susan Himmelblå
(Birgitte Raaberg). Ud over Ballings billeder og Egon Clausens talent,
er det Kim Larsens sange, der gør filmen til en klassiker.
-[[!img midtomnatten_kiosk.png class="solo" caption="Kiosken er genkendelig i dag også, her i et foto fra Danske Film. Foto Bent Willemoes." link="https://www.danskefilm.dk/lokation.php?id=799&film_id=426"]]
+{{ img(path="midtomnatten_kiosk.png" class="solo" caption="Kiosken er genkendelig i dag også, her i et foto fra Danske Film. Foto Bent Willemoes." link="https://www.danskefilm.dk/lokation.php?id=799&film_id=426") }}
[Link til hjemmeside med filmlocations](https://www.danskefilm.dk/lokation.php?id=799&film_id=426)
@@ -139,7 +139,7 @@ fra 1960’erne og frem et industrilandskab under afvikling. I Men det var
OGSÅ under opbrud og i bevægelse. Det fanger man i slutscenen i Midt om
Natten. Erik Balling siger på en måde farvel til sit København.
-[[!img midtomnatten_tusindfryd.jpg class="high" caption="I slutscenen ser Tusindfryd (Holger Boland) filosofisk ud fra ødelæggelsen. I dag er området fuldt af ejerlejligheder med udsigt gennem store glaspartier"]]
+{{ img(path="midtomnatten_tusindfryd.jpg" class="high" caption="I slutscenen ser Tusindfryd (Holger Boland) filosofisk ud fra ødelæggelsen. I dag er området fuldt af ejerlejligheder med udsigt gennem store glaspartier") }}
[Se klippet her.](https://www.youtube.com/watch?v=RYE6qaqco2o&t=16s)
@@ -155,7 +155,7 @@ Dansk Film Database
Tak til min bror Filmsvidenskabsmanden Niels Henrik Hartvigson, for altid at udvide min horisont.
-[[!img sverigesgade.jpg class="solo" caption="Sverigesgade med huset der blev ryddet i Midt om Natten. I dag er bygningerne optimeret med karnapper og tilbygninger og det ser ikke særlig slumromantisk ud. Men de fleste af os vil gerne have en tilbygning med godt lys, en god balkon og en gård med noget græs."]]
+{{ img(path="sverigesgade.jpg" class="solo" caption="Sverigesgade med huset der blev ryddet i Midt om Natten. I dag er bygningerne optimeret med karnapper og tilbygninger og det ser ikke særlig slumromantisk ud. Men de fleste af os vil gerne have en tilbygning med godt lys, en god balkon og en gård med noget græs.") }}
"""]]