diff options
author | Siri Reiter <siri@jones.dk> | 2013-03-06 21:57:11 +0100 |
---|---|---|
committer | Siri Reiter <siri@jones.dk> | 2013-03-06 21:57:11 +0100 |
commit | 8c99d77b535d0c81191a0ff69483c1bbbf83b3b1 (patch) | |
tree | 1de9b607d5cf186539c1e558d69f51c18d76cb4d /vejviseren/2013/marts/waagensen.mdwn | |
parent | 5e5571e4b3b0d782e132f33bc906ebdf2410a4d8 (diff) |
Move files out of march directory.
Diffstat (limited to 'vejviseren/2013/marts/waagensen.mdwn')
-rw-r--r-- | vejviseren/2013/marts/waagensen.mdwn | 114 |
1 files changed, 0 insertions, 114 deletions
diff --git a/vejviseren/2013/marts/waagensen.mdwn b/vejviseren/2013/marts/waagensen.mdwn deleted file mode 100644 index af190860..00000000 --- a/vejviseren/2013/marts/waagensen.mdwn +++ /dev/null @@ -1,114 +0,0 @@ -[[!meta title="Vejviser 1886: Guide til et gennembrud"]] - -[[!if test="included()" then=""" - -[[!img oesterport1886kort.jpg]] - -Kulturkampen rasede. Men for de fleste var det svært nok at finde vej i en -hovedstad der voksede eksplosivt. Heldigvis var der folk som Hother Waagensen -- og en hær af bybude til hjælp i 1880'ernes København - -[[Hvad var værd at vide i 1886?|waagensen]] - -""" -else=""" - -#Vejviser 1886: Guide til et gennembrud -Blandt de lærde rasede striden om nyt og gammelt. Landets politik lå underdrejet -i strid mellem Venstre og Højre. København voksede vildt ud over markerne, -huse sprang op, gader blev anlagt. Og om man så troede på Gud, eller sværgede -til Videnskaben – så var udviklingen ubønhørlig. Man måtte orientere sig eller -blive fortabt. - -[[!template id=note text="""Beboere i København: - - * 1850 – 136.000 - * 1860 – 155.000 - * 1870 – 202.000 - * 1880 – 266.000 - * 1890 – 367.000 - * 1901 – 469.000 - -"""]] - -##Fremskridtets mand -Den 24-årige Hother Waagensen så et behov for vise andre på vej. Han samlede de -praktiske oplysninger for den voksende by i en lille bog med et kort, noget som -nemt ville passe i en frakkelomme. Hother Waagensen kom fra en beskeden borgerfamilie -i Helsingør. Han var tekniker, ivrig amatørfotograf, og blev senere ejer af et -af Danmarks første Radioapparater. - -[[!img oesterport1886kort.jpg]] - -Holcks [[oprindelige vejviser fra 1770|http://www.byvandring.nu/vejviseren/2013/februar/vejviseren_anno_1770/]] -forklarede Rangforordning og og opgav regler for Sørgetider – udover vogntakster -og åbningstider for byens porte. I det Moderne Gennembruds årtier var der brug -for anderledes oplysninger. - -##Kommunikation -Der var otte telegrafstationer. Den ene lå på Stationen. Der var på Børsen, Sankt -Annæ Plads og ved Nordre Toldbod – på Nørre-, Vester- og Østerbro og på Frederiksberg. -Der var 14 telefonstationer, for de færreste havde telefon i hjemmet. Man kunne -føre en samtale for 25 øre – og *”saafremt de Samtalende ikke forud have aftalt -Tid og Sted for Samtalen kan fornødent Arrangement træffes ved særligt Telegram for 10 Øre.”* - -Jernbanestationen lå i årene 1864 – 1911 for enden af Jernbanegade, hvor Palads -ligger i dag, og netop i 1886 blev Cirkusbygningen opført som vinterkvarter for -Cirkus Renz. For at komme hertil fra byen skulle man først krydse Halmtorvet. Det -hed Rådhuspladsen den gang, og det skulle vare til 1905 til før bystyret rykkede -ud af CF Hansens strenge søjlebygning på Nytorv, og ind i Martin Nyrops festklædte -nye Rådhus. - -[[!img januaraften.jpg]] - -*Sådan ser området ud i vore dage. Palads har erstattet Jernbane- stationen, men -Cirkusbygningen står endnu.* - -##En tur i det Grønne -Fra stationen var der 20 tog i timen til Frederiksberg rejsetid fra 5 til 7 -minutter (1. klasse 40 øre, 2. kl. 30 øre, 3. kl. 20 øre). Skulle man nyde godt -af Frederiksbergs forlystelser var der andre muligheder for at komme frem. Der var -tre sporvognslinjer til Runddelen, billetpris 10 øre. Byens 6 selskaber opererede -11 forskellige linjer. Havde man råd, kunne man hyre en droske. Men så ville turen -fra hvor som helst i Indre By koste 1 krone. - -På en tur i Dyrehaven var der både sporvogn, tog, og om sommeren lagde dampskibet -til Skovshoved lagde til ved Bellevue. Strandvejen var for det meste en sandet -landevej, som blev brugt af fiskerkoner på vej med deres varer ind til Fisketorvet -ved Gammel Strand og der omkring. - -##Høflig ledsagelse -Et særligt afsnit handler om bybude. Der var et politikontrolleret korps af hvidklædte -mænd til det hårde og trivielle arbejde i den nye tid. De kunne udbringe breve og -pakker (20 øre), og for et gebyr bringe svar tilbage (30 øre). Men taksterne opgiver -også prisen, hvis de skulle tjene som flyttefolk (70 øre for første time, og 50 øre -derefter), skulle bære en handelsrejsendes varer (op til 50 pund), ledsage til og fra -teatre og på spadsereture (50 øre pr. time) eller omdele cirkulærer (200 øre for 100 stk.). - -Så kan man nok regne ud hvor meget bybuddet skulle arbejde for at tage sine familie -på skovtur med sporvogn. - -[[!img large.jpg]] -Billede fra Københavns Museum. - -##Her gik grænserne. -Taksterne for bybudene galdt området inden for linjen Colbjørnsensgade, søerne og -Kastelsvejen og Christianshavns vold. Den anden takstzone løb langs bl.a. Valdemarsgade, -Ørstedsvej, Griffenfeldsgade, Blegdamsvejen og Rosenvængets Sidevej. Samt ”Amagerbro -indtil bommen”. Udenfor lå de kvarterer hvor der stadig blev bygget heftigt i 1884. - -[[Tag en tur på Frederiksberg|frederiksberg]] -LINKS - -1880: Læs Herman Bangs rapportage fra Magasin du Nord. -1884: Christiansborg Brænder. -1885: Prinsesse Marie kommer til Danmark (link til artikel) -1887: Herman Bang udgiver Stuk (link til turen ”Det moderne Gennembrud”. - -**Til andre tider..."** -[[Læs mere om Veyviseren af 1770|vejviseren_anno_1770]] - -"""]] - -[[!meta date=2013-03-02]] -[[!tag blog vejviseren]] |