summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/monumenter_kastellet.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@pjones.dk>2022-04-21 14:46:05 +0200
committerSiri Reiter <siri@pjones.dk>2022-04-21 14:46:05 +0200
commit20039d5e4d69b3bbe33d7cbb6edb73ed58a2fd85 (patch)
tree95a11bcd7be477c96106a8bf78ab45fe5166d6ce /monumenter_kastellet.mdwn
parentc7cd6e7b29eab75bd47c7dce4288315f654038eb (diff)
image format change, add size
Diffstat (limited to 'monumenter_kastellet.mdwn')
-rw-r--r--monumenter_kastellet.mdwn10
1 files changed, 5 insertions, 5 deletions
diff --git a/monumenter_kastellet.mdwn b/monumenter_kastellet.mdwn
index a669d61d..391a444d 100644
--- a/monumenter_kastellet.mdwn
+++ b/monumenter_kastellet.mdwn
@@ -1,7 +1,7 @@
[[!meta title="Digitalt kort til monumenter for krig og fred ved Kastellet"]]
[[!if test="included()" then="""
-[[!img monumentkort22.png class=blog link=/monumenter_kastellet]]
+[[!img monumentkort22.jpg class=blog size=500x link=/monumenter_kastellet]]
Gå på opdagelse mellem mindesmærker i de historiske omgivelser ved Kastellet og Langelinje.
@@ -50,7 +50,7 @@ Efter Anden Verdenskrig fortæller monumenter
om dansk deltagelse i internationale indsatser,
både under FN og udenfor (Bosnien og Irak).
-[[!img kastelminde.jpg class=high caption="Det af monumentet inde i Kastellet for Danmarks internationale indsats efter 1948"]]
+[[!img kastelminde.jpg class=high size=500x caption="Det af monumentet inde i Kastellet for Danmarks internationale indsats efter 1948"]]
###Omgivelserne
Da de første monumenter blev sat op
@@ -71,7 +71,7 @@ Der er en lille håndfuld monumenter der henviser til Grønland,
og Danmarks overherredømme over Grønland,
hvad der var en vigtig baggrund for Danmarksekspeditionen.
-[[!img mla9april.png class=high caption="Ved byvandringen 9.4. 2022 begyndte vi foran Isbjørn med Unger. Vi ved ikke hved der donerede statuen ud over at *det var en dansker*. Vi ved heller ikke hvem der har skudt på den under krigen, ud over at *det er en tysker*. Det er Morten Lander Andersen der guider."]]
+[[!img mla9april.jpg class=high size=500x caption="Ved byvandringen 9.4. 2022 begyndte vi foran Isbjørn med Unger. Vi ved ikke hved der donerede statuen ud over at *det var en dansker*. Vi ved heller ikke hvem der har skudt på den under krigen, ud over at *det er en tysker*. Det er Morten Lander Andersen der guider."]]
##At se på monumenter
Selvom et monument virker både autoritativt og definitivt,
@@ -110,7 +110,7 @@ Vi kan se Mærsks hovedkvarter skråt over for Frihedsmuseet,
men skal selv huske historien [om koncernens rolle i våbenproduktion i det tysk besatte Europa.](https://www.dengang.dk/artikler/5663)
Historien og erindringen er også udtryk for hvad man vælger at sige, og hvad der ties om.
-[[!img norge_danmark.png class=high caption="De fleste monumenter er koncentreret omkring Esplanaden, Frihedsmuseet og langs vandet. Monumentet To Søstre ligger i udkanten, på Eidsvoll Plads, nær Østerport."]]
+[[!img norge_danmark.jpg class=high size=500x caption="De fleste monumenter er koncentreret omkring Esplanaden, Frihedsmuseet og langs vandet. Monumentet To Søstre ligger i udkanten, på Eidsvoll Plads, nær Østerport."]]
##Brug til undervisning i folkeskolens ældre klasser og i gymnasiet
@@ -133,7 +133,7 @@ Hvis oplæggene foregår i par eller mindre grupper,
kan gruppen både sige noget om monumentet og historien bag det.
Det kræver selvfølgelig velorienterede og velmotiverede elever for at fungere godt.
-[[!img kz-fanger.png class=high caption="Knud Nellemoses figur på monumentet for danske kommunistiske kz-fanger."]]
+[[!img kz-fanger.jpg class=high size=500x caption="Knud Nellemoses figur på monumentet for danske kommunistiske kz-fanger."]]
###Kunst og krop
Man kan tale om historien bag et monument,