summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2015-08-11 11:22:49 +0200
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2015-08-11 11:22:49 +0200
commitd1b54a4a76678b515c447686af000c82afe8b0dc (patch)
tree1e60bac18a14e5e278dbacced71b9356e48fc30d
parentda5789d246017efddcccfb9638fdacdea958e2b7 (diff)
-rw-r--r--vejviseren/frihavnstunnel.mdwn13
1 files changed, 6 insertions, 7 deletions
diff --git a/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn b/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn
index a64d4112..c3f05d9b 100644
--- a/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn
+++ b/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn
@@ -1,4 +1,3 @@
-
[[!meta title="Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo"]]
[[!if test="included()" then="""
@@ -28,19 +27,19 @@ Oslo rykker tættere på Østerbro
Ny tunnel til Frihavnsområdet åbner fra Østerbro til den store verden,
-[[!img tunnelkaffe.jpg]]
+[[!img tunnelkaffe.jpg caption="Ved indvielsen af den nye tunnel 31.7 2015 serveres kaffe og croissantter]]
-Med åbningen af en ny cykel- og forgænger tunnel fra enden af Nordre Frihavnsgade til Kalkbrænderihavnsgade er afstanden mellem Trianglen og Carl Johan blevet reduceret med mere end 1 km. Det skete officielt 31.7 med kaffe og croissanter til dem som mødte op til den officielle åbning.
+Med åbningen af en ny cykel- og forgænger tunnel fra enden af Nordre Frihavnsgade til Kalkbrænderihavnsgade er afstanden mellem Trianglen og Carl Johan blevet reduceret med mere end 1 km. Det vil være en smart smutvej for norske gæster, der vil opleve mere af København end det allerede kendte.
-Det er ikke kun DFDS-terminalen der kommer tættere på Østerbro, men også arbejdsvejen for ansatte i FN-byen og dem med arbejde, bolig eller ærinder andre steder på Amerika Plads.
+Det er ikke kun DFDS-terminalen der kommer tættere på dt centrale Østerbro, det afkorter også arbejdsvejen for ansatte i FN-byen og dem med arbejde, bolig eller ærinder andre steder på Amerika Plads.
-[[!img un_city.jpg]]
+[[!img un_city.jpg caption="FN-byen ved Mamormolen."]]
Det vil forhåbentlig hjælpe til at binde de nye bydele sammen med de gamle. For der er en klar forskel på Østerbro og havnen, hvor jernbanen ligger som en barriere med meget få gennemgange – og hidtil ikke videre indbydende for bløde trafikanter.
Her kommer der mening til navnet Nordre Frihavnsgade, for nu fører den faktisk til Frihavnen istedet for at ende i et T-kryds ved Nordhavn Station.
-[[!img spanolsenmaleri.jpg]]
+[[!img spanolsenmaleri.jpg caption="Vægmaeriet af den gamle Frihavn er baseret på Ib Spang Olsens tegnede eringingsbog *Lille Dreng på Østerbro*"]]
Det er et ganske stateligt område i den gamle Frihavn, men ikke et ret livligt ét. Der er store arbejdspladser og lejligheder med udsigt over basinnerne. men ud over en Netto er der ikke noget forretningsliv, selvom området har 15 år på bagen som bolig- og kontorområde. Rigtig meget er ændret siden den tid som Ib Spang Olsen erindrer i sine tegninger, der ses som vægmalerier ved tunellen. En af de få gamle bygninger er den smukke Frihavn Station, der står som et levn mellem al det nye. Det er en bagelbutik, og en af de få muligheder for noget nem mad i området.
@@ -52,4 +51,4 @@ Nordmænd på miniferie der skal hellere søge gennem tunnelen og ind på Øster
Her kan man også se vores cykeltur i Frihavns- og Nordhavnsområdet.
-[[!img norgesterminal.jpg]]
+[[!img norgestermnial.jpg caption="Termninalen til DFDS Norgesbåde, med UN City og det nye Åthusgadekvarter i baggrunden."]]