summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2023-01-31 00:14:32 +0100
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2023-01-31 00:14:32 +0100
commitbed31b708e5a3aeccf572954afc4f0c7f9567a02 (patch)
treec29723d367be37b8f2814e40c3739d0defa55c0e
parentd4319f9f411541a0ff1a5e98723c79b61a8876c3 (diff)
-rw-r--r--frihavnen.mdwn12
1 files changed, 8 insertions, 4 deletions
diff --git a/frihavnen.mdwn b/frihavnen.mdwn
index 55037b64..4e6575f2 100644
--- a/frihavnen.mdwn
+++ b/frihavnen.mdwn
@@ -22,14 +22,18 @@ else="""
[[!img midtermole.jpg class=deco]]
# Københavns Frihavn
-På denne tur går vi fra Nordre Toldbod ud ad Langelinie, som i 1890’erne blev kraftigt beskåret af den moderne udvikling – Københavns Frihavn. Vi hører om hvorfor der er træer på Langeliniemolen og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer. Vi kommer tilbage ind på Frihavnens område og de mange bygninger, som vidner om den toldfrie havn, der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.
+Vi kigger på det imponerende havneprojekt fra 1890'erne. turen går fra Nordre Toldbod ud ad Langelinie, som i 1890’erne blev kraftigt beskåret og omformet af den moderne udvikling – Københavns Frihavn.
[[!template id=note text="""Byvandring på omkring Frihavnen 1,5 timer -
-eller 2,5 timer. Start og slut ved Nordre Toldbod eller Østerport Station. Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregmnes lidt ekstra tid Turen kan slutte samme steder som start, gå til ved Amerika Plads eller Nordhavn Station."""]]
+eller 2,5 timer. Start og slut ved Nordre Toldbod eller Østerport Station.
+Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregnes lidt ekstra tid
+Turen kan slutte samme steder som start, eller gå til Amerika Plads eller Nordhavn Station."""]]
-Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særlig i konkurrence med Hamburg. Handel med Fjernøsten spillede en stor rolle. Projektet gav politiske diskussioner og erhvervsmæssige stridigheder, med C.F. Tietgen som modspiller og H.N. Andersen og ØK som støtte. Byggeriet blev gennemført med flotte materialer. I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden, og omdrejningspunkt for det blå Danmark. De internationale linjer sejlede til og fra Langelinjekaj, før flyvning blev udbredt.
+Vi hører om hvorfor der er træer på Langeliniemolen og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer. Noget af indretningen stammer fra tiden, hvor internationale liners sejlede til og fra Langelinjekaj, før flyvning blev udbredt. Vi kommer så ind på Frihavnens områd, med de mange bygninger, som vidner om den toldfrie havn, der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.
-Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem. Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992. Det er historien om en kæmpes fald. Men fra 1990'erne blev Frihavnen også omskabt, og basinerne bliver ramme for attraktive boliger og kontorejendomme. De gamle hovedsæder og lagerbygninger står markant frem, med monumenter og spændende udsmykninger undervejs.
+Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særlig i konkurrence med Hamburg. Projektet gav politiske diskussioner og erhvervsmæssige stridigheder, med C.F. Tietgen som modspiller og H.N. Andersen og ØK som støtte. Byggeriet blev gennemført med flotte materialer, og smukt dekorerede hovedkvarterer. I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden, og omdrejningspunkt for det blå Danmark.
+
+Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem. Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992. Det er historien om en kæmpes fald. Men fra 1990'erne blev Frihavnen også omskabt, og basinerne bliver ramme for attraktive boliger og kontorejendomme. Vi ser på monumenter, kunst og gamle og nye bygninger undervejs.
Læs baggrundsartikel i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]]