summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@jones.dk>2017-09-04 20:38:54 +0200
committerSiri Reiter <siri@jones.dk>2017-09-04 20:38:54 +0200
commit8784868159260ea7d2ccb24d82cd4696b3c5d460 (patch)
treebfe87acce93e07f51d7164f7cda50307147ff278
parent3a62fdcda4ca48dd27c1553a0aff2ae99a422950 (diff)
Update image classes.
-rw-r--r--vejviseren/waagensen.mdwn14
1 files changed, 7 insertions, 7 deletions
diff --git a/vejviseren/waagensen.mdwn b/vejviseren/waagensen.mdwn
index d24b12ea..10964440 100644
--- a/vejviseren/waagensen.mdwn
+++ b/vejviseren/waagensen.mdwn
@@ -2,13 +2,13 @@
[[!if test="included()" then="""
-[[!img oesterport1886kort.jpg link=waagensen]]
+[[!img oesterport1886kort.jpg class=blog link=/vejviseren/waagensen]]
Kulturkampen rasede. Men for de fleste var det svært nok at finde vej i en
hovedstad der voksede eksplosivt. Heldigvis var der folk som Hother Waagensen
- og en hær af bybude til hjælp i 1880'ernes København
-[[Hvad var værd at vide i 1886?|waagensen]]
+[[Hvad var værd at vide i 1886?|vejviseren/waagensen]]
"""
else="""
@@ -38,7 +38,7 @@ nemt ville passe i en frakkelomme. Hother Waagensen kom fra en beskeden borgerfa
i Helsingør. Han var tekniker, ivrig amatørfotograf, og blev senere ejer af et
af Danmarks første Radioapparater.
-[[!img oesterport1886kort.jpg]]
+[[!img oesterport1886kort.jpg class=tall]]
Holcks [[oprindelige vejviser fra 1770|http://www.byvandring.nu/vejviseren/2013/februar/vejviseren_anno_1770/]]
forklarede Rangforordning og og opgav regler for Sørgetider – udover vogntakster
@@ -59,7 +59,7 @@ hed Rådhuspladsen den gang, og det skulle vare til 1905 til før bystyret rykke
ud af CF Hansens strenge søjlebygning på Nytorv, og ind i Martin Nyrops festklædte
nye Rådhus.
-[[!img januaraften.jpg]]
+[[!img januaraften.jpg class=tall]]
*Sådan ser området ud i vore dage. Palads har erstattet Jernbane- stationen, men
Cirkusbygningen står endnu.*
@@ -88,10 +88,10 @@ teatre og på spadsereture (50 øre pr. time) eller omdele cirkulærer (200 øre
Så kan man nok regne ud hvor meget bybuddet skulle arbejde for at tage sine familie
på skovtur med sporvogn.
-[[!img large.jpg]]
+[[!img large.jpg class=tall]]
Billede fra Københavns Museum.
-##Her gik grænserne.
+##Her gik grænserne
Taksterne for bybudene galdt området inden for linjen Colbjørnsensgade, søerne og
Kastelsvejen og Christianshavns vold. Den anden takstzone løb langs bl.a. Valdemarsgade,
Ørstedsvej, Griffenfeldsgade, Blegdamsvejen og Rosenvængets Sidevej. Samt ”Amagerbro
@@ -105,7 +105,7 @@ indtil bommen”. Udenfor lå de kvarterer hvor der stadig blev bygget heftigt i
1887: [[Herman Bang udgiver Stuk|gennembruddet]]
**"Til andre tider..."**
-[[Læs mere om Veyviseren af 1770|vejviseren_anno_1770]]
+[[Læs mere om Veyviseren af 1770|vejviseren/2013/februar/vejviseren_anno_1770]]
"""]]