summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2020-11-22 20:01:50 +0100
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2020-11-22 20:01:50 +0100
commit284fe98a2ddd692bb80bab6a3637ad493889fd38 (patch)
tree13f50a4c57db3373b0a5d6581446d92362515e5d
parent1f8889b5e459e1c392f316c9de0681ede01416bc (diff)
-rw-r--r--jernbanetur.mdwn31
1 files changed, 16 insertions, 15 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn
index 2c47675b..2c6eacc3 100644
--- a/jernbanetur.mdwn
+++ b/jernbanetur.mdwn
@@ -13,34 +13,35 @@ tilgængelige områder, der hører til toghistorien.
"""
else="""
-[[!img gulepalae.jpg class=deco]]
+[[!img kineserby.jpg class=deco]]
[[!img banespejlinger.jpg class=deco]]
-[[!img perronfolk.jpg class=deco]]
+[[!img spendebro.jpg class=deco]]
+[[!img BaneGaarden7_S.jpg class=deco]]
[[!img dsbskilt.jpg class=deco]]
-[[!img kineserby.jpg class=deco]]
[[!img kontroltaarn.jpg class=deco]]
#Byvandring på Banen
-To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods
-gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
+To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
+
+[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station.
-[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.
-Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort.
"""]]
-Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet.
-Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har
-formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager
-gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
+Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet sammen. Nu står det gamle rengerterræn og værkstedsområde for at blive en del af det nye Vesterbro og København.
+
+###Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg.
+Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start. og ser på, hvordan banen har
+formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer og kan se nogle af de udviklinger der er i gang. Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station.
+
+Fra Carlsberg Station og Enghavevej, går når vi det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900, med meget flotte prøver på murstensarkitektur. Der er nok at se på i det ret store område, gamle huse, midlertideige boliger, rangerterræn, krat og træer. Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden, i nogle gamle værkstedsbygninger af træ.
[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske
-bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
+bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg,
-og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier.
-Vi hører også om de nyeste projekter i form af metrolinjer
-og kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier, bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, hvad udviklingens af baneområdet betyder for bydelene omkring, og hvilke muligheder og modsatrettede interesser der findes.
**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler.
Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.**